Siv i Bollnäs
Jag sådde den 2 april på Mässan inköpta frön av Grönlilja (Zigadenus elegans). Så småningom kom de upp men problemet är att dom vuxit så otroligt lite i sommar! Jag var tvungen att skola om dom ändå fast dom bara bestod av några få strån ett fåtal centimeter höga. Det var nu ett par månader sen ungefär och dom har då inte vuxit mycket mer sen dess. Några 6-7 centimeter höga smala strån i varsin kruka (6 st). Frågan är: var ska jag förvara dom i vinter??? Jag kan inte gärna plantera ut dom i nuvarande skick. Mitt växthus är lika kallt på vintern som det är utanför. Men när solen ligger på så kan det dock bli ganska varmt. Stora temp.skillnader alltså. Kan jag ha dom inomhus? Hur i så fall - under lysrör eller? Inomhus är det 20 grader; i gäststugan cirka 16.
Tacksam för svar!
Siv unsure.gif
kerstin z5-6
De flesta enhjärtbladiga växter har långsam utveckling under sitt första år. Grönlilja är en sådan , plantorna kan stå kvar i krukorna under den andra vintern ute eller i kallbänk -du kan skydda dem mot vårsol med granris . Inne kommer de att må jätteilla och är svåra att klara .Gräv ner hela krukan .

Siv i Bollnäs
Tack snälla Kerstin, det var snabbt svarat! Då gräver jag ner dom i kallbänken och håller tummarna!
Hälsningar Siv yes.gif
kerstin z5-6
de må se ynk ut men de är härdiga .. de där små grästottarna blir snart stora smile.gif

Blomstertanten
Åh, tänk när jag har såna skönheter ! biggrin.gif

Sådde frön som jag fick från Lars-Olov Arvids och jag tror vartenda frö av just dom tog sej ! wub.gif
Siv i Bollnäs
OJ! Blir dom fina! Då ska jag passa på att fråga var det är lämpligast att välja för slutlig planteringsplats (om dom överlever den här första vintern i sina nergrävda krukor!) Ska dom ha surjord eller kalkrik eller mer neutral? Skugga - sol - både och?
Siv rolleyes.gif
kerstin z5-6
vanlig trädgårdsjord gärna gödslad , inte för odränerat -halvskugga blir de finast i -dvs några timmars mild för -eller eftermiddagssol blir de som vackrast av smile.gif

jag brukar sätta tre stån i samma kruka -och plantera ut dem så -då har man fina ruggar fortare som mäter 40 cm i omkrets efter några år -med massor av stammar
Siv i Bollnäs
Toppen! Jag trycker ut svaret och spar till det blir dags!
Siv thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon