Filanto
Vi har en svart poppel som växer och växer och vi vet inte hur vi ska stoppa den!
Nä men den växer så det knakar,är i fin form men lite oregerlig sedan förra ägaren.
Det jag undrar är om man kan beskära den kraftig för att ge den en annnan form och liksom börja om.
Kan man "kapa" trädet uppifrån?
Små sniglar med hus på äppelträd, vad gör man för att få bort dem?

Mvh
Filanto
KURT
Sniglar med hus = snäckor, de gör knappast någon större kada på träd

I princip så skall man inte beskära träd kraftigt. Man förstör alltid det naturliga utseendet på träden, och man förkortar livslängden. Men tala ärna om hur tor trädet är och vad du menar med att det är "oregerlig"t? Jag har aldrig sett något oregerligt träd?
Filanto
Hej Kurt!
Vår poppel är minst 4 meter och det jag menar med "oregerlig" är att att det skjuter skott överallt och har skjutit i höjden.Vi skulle vilja ha det mindre och fylligare men det kanske inte går.

Mvh Anna
Åsa, mälardalen zon 2
4 meter är väl en bebispoppel? om jag inte minns fel blir väl svartpoppel 25-30m hög. Och ett sånt kraftigväxande träd blir inte bra att försöka hålla nere i mini storlek med hjälp av beskärning, då kanske man istället ska fundera på att byta ut det mot ett träd som inte blir så stort.
Cilla
Ingen svartpoppel som växer på höjden är oregerlig, den växer bara som den ska. Ju mer man skadar toppen genom beskärning, desto ivrigare kommer den att bli att återställa denna - och itne en topp utan flera, och inte med normal tillväxt utan med mycket större. Byt trädet om ni inte gillar det sätt som svartpopplar är genetiskt byggda för att växa - det är ett stort och högt träd.

Sniglar i äppelträd har du redan fått lugnande besked om. De behöver inte åtgärdas, de gör ingen skada i trädet. Äter de lite bladmassa här och var så är det helt försumligt.
Huggorm
I Östergötland finns en svartpoppel med stamomkrets på över åtta meter, så du får nog räkna med att din poppel kan växa sig ganska stor
KURT
CITAT (Huggorm @ 22-09-2007, 22:33) *
I Östergötland finns en svartpoppel med stamomkrets på över åtta meter, så du får nog räkna med att din poppel kan växa sig ganska stor

Där kan man ju tala om oregreligt träd!.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon