Smultron och glass
22-09-2007, 20:47
Jag undrar om någon har något tips på rosor som klarar växtzon 3 och trivs i skugga. Både tips på busk- och klätterrosor tas tacksamt emot, gärna ljusrosa eller vita.
Rosorna får gärna vara någorlunda "självgående" då de ska planteras vid sommarstugan där vi inte är och vaktar varje dag.
kerstin z5-6
22-09-2007, 21:18
Rek inte rosor i det läget -de vill ha 6 tim sol och behöver mycket vatten , särskilt i etableringsskedet
Kanske kaprifol eller clematis passar bättre ?
Erika i Sandviken
23-09-2007, 17:57
Fast visst finns det rosor som klarar skugga, bla Minette men läste på Hortogreen´s hemsida att också Ghislaine de Feligonde klarade både mager jord och skugga.Många av dom gammeldags rosorna är nog mer skuggtålig än andra.Läs lite på Hortogreens sida så ser du vilka som tål skugga bättre än andra. www.hortogreen.com
kerstin z5-6
23-09-2007, 18:04
Sk skuggtåliga rosor finns -med det menas att de klarar MINDRE än 6-7 tim sol / dag -Minette är en sådan ros -den fixar 4-5 tim sol
Ingen ros klarar helskugga -och ingen ros ,Minette eller nån annan når sin fulla potensial och blommar som den ska i skugga
Så varför kämpa mot naturen i stället för med -när det finns så många vackra skuggälskande växter att välja på ?
Smultron och glass
24-09-2007, 13:57
Attans då, jag har ett hörn som skulle vara så fint med rosor i. Men men, jag får helt enkelt tänka om där.
Däremot har jag en halvskuggig plats där jag i alla fall skulle kunna testa med någon mindre solkrävande sort. Funkar det inte får jag väl byta plats på den sen.
Tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.