Full version: Almen sjuk
pusillus
Idag fick jag syn på nägot märkligt på min Alm. Längst ned på stammen kom något vit/gult klet rinnande ut, och det var massor av getingar och "pissmyror" (heter de så de pyttesmå orangefärgade) där som mumsade. Vad kan ha hänt? Är det Almsjuka?
Jag är säker på att detta inte fanns där för 2-3 veckor sedan.
Trädet har börjat fälla sina löv men jag vet inte om detta är normaltidigt för Alm i z3. Det har annars varit grönt och friskt hela sommaren.
[attachment=7670:Almen_sjuk.JPG]

[attachment=7671:Alm.JPG]
Cilla
Intressant, och bra bilder också. Jag är inte alls säker på vad det är och vill gärna läsa andras gissningar.

Det ser ut att vara trädets vätskor och inte en svamp som kommer utifrån. det ser också ut som att det finns en pågående sprickbildning eller rötskada i stammen långt ned. I denna spricka, som kan vara vid eller smal, som kan vara lång eller kort, sker något nu som fått trädet att läcka. Kanske.

I övrigt visar inte bilden något tecken på almsjuka, som tydligast ses börja med en och annan vissen gren på onaturliga ställen.

prova med att knacka med knogen eller en träpinne kring sprickan i stammen, försök höra om trädet är helt ihåligt och hur långt upp sprickan/hålet kan vara. Kolla i omgivningarna kring trädet - har det från trädets stam och ut ca 12 meter skett några större markförändringar? Har muren byggts, nivåer ändrats, dränering eller grävning utförts? I sådana fall kan åtminstone stamsprickan ha med detta att göra.

Kolla också den årliga tillväxten i trädet detta år och några år tillbaka. Är den förändrad år från år?
Huggorm
Som sagt märkligt, och lite oroande. Det enda jag kan säga är att lövfällningen inte är för tidig, här i bohuslän zon 1-2 är dom flesta almar betydligt längre komna. Har en utanför mitt fönster som är knallgul just nu.
pusillus
Jag såg en stund på programmet Söderläge idag, där pratades en del om träd död/sjukdomar. De visade en hästkastanj som bla. savade ur stammen på ett liknande sätt fast inte lika kraftigt som min alm, den var tydligen dödsdömd pga detta som jag tror de sa var bakteriellt(?) och det gick inte att rädda.
Eftersom jag inte såg hela programmet(zappade mellan idol oxå naughty.gif ) så vet jag inte om det sades något mer om detta, men skulle inte det kunna vara samma sjukdom på kastanjen som på almen tro?
Cilla, omgivningen kring almen har förändrats en hel del de sista5-6 åren kan man säga. Vi flytta till tomten 01, då var det en matta av kirskål och öppna "komposthögar" lite var stans under trädet. Jag har grävt/rensat bort allt och har det nu som ett litet woodland/lundväxter.
Denna sommar har jag också satt en idegranshäck 1,5 meter från stammen och vidare mot höger. Tycker nog att jag varit ganska försiktig vid grävandet, men marknivån runt trädet har jag jämnat ut lite, inga rötter kom fram eller så och marknivån vid stammen är den samma.
Muren byggde jag nog -02 eller-03 men det är säkert ca 8 meter från trädet.
Har jag grejat för mycket runt trädet tro?
När jag knackade på stammen lät den inte ihålig men muggigt/mossigt läte om du kan förstå vad jag menar. Det är en liten spricka där men inget hål.

Oj vad långt detta blev,,
Cilla
Hej,
Udda sjukdomar kan man bortse ifrån liksom sjukdomarna som nu drabbar hästkastanjer om det gjorts markförändringar av det lite större slaget någonstans i området från stammen och 10-12 meter ut. Att byta växtlighet, lägga på lite kompost osv är inte negativt, men det kan vara det att bygga mur, gräva för häck mm.

Jag skulle gissa att stamsprickan kan ha med detta att göra. Men det är nog bara att vänta och se. Om du börjar upptäcka grendöd på onaturliga ställen i trädet, t ex högst upp i toppen, kan man anlita någon som kommer och kollar. Annars tror jag inte det finns något att göra nu, och det behöver dessutom inte gå illa på kort sikt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon