Jag såg en stund på programmet Söderläge idag, där pratades en del om träd död/sjukdomar. De visade en hästkastanj som bla. savade ur stammen på ett liknande sätt fast inte lika kraftigt som min alm, den var tydligen dödsdömd pga detta som jag tror de sa var bakteriellt(?) och det gick inte att rädda.
Eftersom jag inte såg hela programmet(zappade mellan idol oxå

) så vet jag inte om det sades något mer om detta, men skulle inte det kunna vara samma sjukdom på kastanjen som på almen tro?
Cilla, omgivningen kring almen har förändrats en hel del de sista5-6 åren kan man säga. Vi flytta till tomten 01, då var det en matta av kirskål och öppna "komposthögar" lite var stans under trädet. Jag har grävt/rensat bort allt och har det nu som ett litet woodland/lundväxter.
Denna sommar har jag också satt en idegranshäck 1,5 meter från stammen och vidare mot höger. Tycker nog att jag varit ganska försiktig vid grävandet, men marknivån runt trädet har jag jämnat ut lite, inga rötter kom fram eller så och marknivån vid stammen är den samma.
Muren byggde jag nog -02 eller-03 men det är säkert ca 8 meter från trädet.
Har jag grejat för mycket runt trädet tro?
När jag knackade på stammen lät den inte ihålig men muggigt/mossigt läte om du kan förstå vad jag menar. Det är en liten spricka där men inget hål.
Oj vad långt detta blev,,