Orcus
Denna flög utanför vårat köksfönster igår kväll, mätte den så gott det gick med tumstocken och den är runt 80mm mellan vingspetsarna.
Har letat igenom mina böcker efter denna men hittade ingen som passade in på den.

2st bilder på den, dock väldigt oskarpa då min kamera inte gillade den dåliga belysningen sad.gif

Tidigare i somras hade vi fullt av "allmän snabelsvärmare" som jag heller aldrig sett häromkring, sen nu denna stora, bara hoppas denna kommer tillbaka igen så jag kan fixa bättre belysning eller kanske rent av fånga in den så jag kan fota den på ryggen också smile.gif
Gossen Ruda
En maffig sak. Glömmer nog aldrig när jag tog mitt första ex för 31 år sen. Sitter i mörket vid lampan vid sommarstugan och så kommer denna bjässe flygande, gör några varv runt lampan och landar på lakanet. Det tog några sekunder innan jag reagerade men sen var den fångad. Jag sprang tom in och väckte mamma för att visa upp den, det hade varit en dröm länge. Sen fick jag fler samma höst men den första var något extra. Det är ett Blåbandat ordensfly, Catocala fraxini.
Orcus
Tackar för svaret smile.gif

ja det var verkligen något extra att se den där vid lampan, kändes mycket större än de "allmäna snabelsvärmarna" vi haft här tidigare i år men ändå är den nog i ungefär samma storlek.

Så less på kameran bara som inte ville vara med på en enda skarp bild även fast jag tog väldigt många sad.gif
zaaritha
Waoow! Lyckost som fick se den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon