Nåväl, till receptet...
------------------------------
PUMPASOPPPA
För 4 personer (man kan frysa in portioner som blir över om man bara är 2 personer)
Detta behövs:
> Köttet från en orange pumpa, 600-1000 gram cirka.
Helst en orange, söt sort, de jag tycker är godast ser ut som de oranga i förgrunden på denna bild:
http://www.sydgront.se/imagelib/images/AB8...4601B32BB1D.jpg
> 1 gul lök
> 2-3 vitlöksklyftor
> 3 potatisar, normalstora.
> Grönsaksbuljong (cirka 6-9 dl kommer att användas)
> 2 matskedar färsk, riven ingefära
> Saften av en apelsin.
> Örtsalt och svartpeppar
> Koriander!
> 4 matskedar lätt creme fraiche
> massor av färsk, hackad persilja (går även att köpa fryst i små paket, Findus)
-------------------------
Gör så här
1. Skala och hacka löken och pressa vitlöken ner i en kastrull med lite olivolja i botten. Skär bort skalet på pumpan (går bra med vanlig potatisskalare tycker jag, om man tar i ganska hårt). Skala och tärna potatisen och skär även pumpan i små tärningar, något större än potatistärningarna. Fräs allt detta i en stor kastrull så att det blir lite brynt och mjukt, utan att ta färg.
2. Späd med 5-6 dl buljong och låt detta koka på medelvärme under lock tills pumpan och potatisen är ganska mjuka (försök att ej få dem överkokta), cirka 10-15 minuter.
3. Mixa soppan med en mixerstav till en slät konsistens (eller kör den i matberedaren, men detta tycker jag blir kladdigare, soppan är ju så het också!). Späd med 2-3 dl till med biljong till önskad soppkonsistens. Den ska vara ganska tjock och krämig. Tillsätt riven ingefära och apelsinsaften, samt salt, peppar, massor av koriander och persilja och smaka av!
4. Låt soppan koka upp en gång till på svag värme, någon minut, och servera den varm med en klick kall crème fraiche.
------------------
Inte svårt, tar cirka 20-25 minuter bara, helt underbart! Gillar man inte koriander kan man ta lite spiskummin för att få fram den orientaliska känslan. Ingefära och apelsin höjer pumpasmaken till skyarna tycker jag!
Och här är en bild på när vi åt detta igår: