angylp
Jag har planerat en japansk lnn buske i en rabatt och undrar om jag kan f ngra tips om perenner som samtrivs och ser bra ut tillsammans med den ?
kerstin z5-6
Skulle vilja veta frg -r det en rdbladig ? I s fall tycker jag det r fint med silvriga bladverk
angylp
Yep, rdbladig r det!
kerstin z5-6
beror ju lite p hur stor din lnn blir
men dessa tycker jag om

penstemon digitalis

Hr r det en Brunette -rd/mrkbladigt silverax -men rdbladig lnn gr nog lika bra

Brunnera mckrophylla Jack Frost , olika grs gul o bl bladiga , rdbladiga alunrot tex obsidian

pulmonaria majeste

Ewa L
Kerstins frslag r jttefina. Vill bara ppeka att du skall tnka p att japansk blodlnn vill ha ganska sur jord, s plantera inte perenner som vill ha kalk.

Sjlv planterade jag en lnn fr tv veckor sedan, men har n s lnge bara satt lite hostor med mycket vitt p bladen som sllskap.
angylp
Vilka fina bilder som kerstin har lagt upp.

Finns det ex p perenner som behver kalkas ? Jag har nog aldrig kalkat ngra av mina perenner annars...
kerstin z5-6
Nja det finns perenner som r kalkfrdragande men de r f , rosor kan m bra av lite kalk ,vissa vivor likas
mina lnnar str lite halvsurt -dessa perenner klarar nog de flesta jordar
Ewa L
CITAT (angylp @ 27-09-2007, 17:32) *
Finns det ex p perenner som behver kalkas ? Jag har nog aldrig kalkat ngra av mina perenner annars...

Nja, jag brukar kanske inte direkt springa runt och kalka men jag har vldigt mycket vedaska som jag gr mig av med i mina planteringar. Men inte dr jag har ex.vis lnnar, hortensia och sjlvklart Rhododendron. Drfr har jag i de planteringarna kalk-skyende perenner. Det var mer s jag tnkte.

Men visst finns det kalklskande perenner! Ex.vis: Tovsippa (ven Back- och blsippa), Malrt, Campanulor, Piprt, Nejlikor, Nvor, Julrosor absolut!!, Blsippor, Iris, Lathyrus-slktet, Lavendel, Gullvivor, Lammron.
Ngra av dessa (julrosor och blsippor) har jag iofs i surplanteringarna, men lite fr sig sjlvt och s fr de ett nerpulat ggskal istllet.

Alla dessa lskar kalk. Mnga tycker dessutom om kalk, men krver det inte.

Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon