angylp
Jag har planerat en japansk lönn buske i en rabatt och undrar om jag kan få några tips om perenner som samtrivs och ser bra ut tillsammans med den ?
kerstin z5-6
Skulle vilja veta färg -är det en rödbladig ? I så fall tycker jag det är fint med silvriga bladverk
angylp
Yep, rödbladig är det!
kerstin z5-6
beror ju lite på hur stor din lönn blir
men dessa tycker jag om

penstemon digitalis

Här är det en Brunette -röd/mörkbladigt silverax -men rödbladig lönn går nog lika bra

Brunnera mckrophylla Jack Frost , olika gräs gul o blå bladiga , rödbladiga alunrot tex obsidian

pulmonaria majeste

Ewa L
Kerstins förslag är jättefina. Vill bara påpeka att du skall tänka på att japansk blodlönn vill ha ganska sur jord, så plantera inte perenner som vill ha kalk.

Själv planterade jag en lönn för två veckor sedan, men har än så länge bara satt lite hostor med mycket vitt på bladen som sällskap.
angylp
Vilka fina bilder som kerstin har lagt upp.

Finns det ex på perenner som behöver kalkas ? Jag har nog aldrig kalkat några av mina perenner annars...
kerstin z5-6
Nja det finns perenner som är kalkfördragande men de är få , rosor kan må bra av lite kalk ,vissa vivor likaså
mina lönnar står lite halvsurt -dessa perenner klarar nog de flesta jordar
Ewa L
CITAT (angylp @ 27-09-2007, 17:32) *
Finns det ex på perenner som behöver kalkas ? Jag har nog aldrig kalkat några av mina perenner annars...

Nja, jag brukar kanske inte direkt springa runt och kalka men jag har väldigt mycket vedaska som jag gör mig av med i mina planteringar. Men inte där jag har ex.vis lönnar, hortensia och självklart Rhododendron. Därför har jag i de planteringarna kalk-skyende perenner. Det var mer så jag tänkte.

Men visst finns det kalkälskande perenner! Ex.vis: Tovsippa (även Back- och blåsippa), Malört, Campanulor, Pipört, Nejlikor, Nävor, Julrosor absolut!!, Blåsippor, Iris, Lathyrus-släktet, Lavendel, Gullvivor, Lammöron.
Några av dessa (julrosor och blåsippor) har jag iofs i surplanteringarna, men lite för sig självt och så får de ett nerpulat äggskal istället.

Alla dessa älskar kalk. Många tycker dessutom om kalk, men kräver det inte.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon