angylp
Jag har nu under hösten fått en hel del röksvampar (av något slags) i gräsmattan och undrar hur jag kan bli av med dem. Har även en annan sort brunaktig svamp som än så länge inte har bildats någon häxring än.
dotpointer
Du hoppar på dem !!! laugh.gif Hoppa, sparka, stampa och tåfjutta
brukar vara populärt tidsfördriv...

Just röksvamp är ju extra roliga på grund av sin sporiga rök.

Eller bara njut av att de är där, svampar är rätt fina, även om
många är giftiga... rolleyes.gif Blir mer trollskog av att de är där.

Om du har en digitalkamera med makro (blom-)läge, så pröva
att lägga dig på en madrass och fotografera nära... kan bli fina
höstvykort.

Har du kinapuffar kan du ju prova att köra ner en sån i mitten
på svampen och tända på... whistling.gif rolleyes.gif
Piccante
CITAT (dotpointer @ 23-09-2007, 22:12) *
Du hoppar på dem !!! laugh.gif Hoppa, sparka, stampa och tåfjutta
brukar vara populärt tidsfördriv...

Just röksvamp är ju extra roliga på grund av sin sporiga rök.

Eller bara njut av att de är där, svampar är rätt fina, även om
många är giftiga... rolleyes.gif Blir mer trollskog av att de är där.

Om du har en digitalkamera med makro (blom-)läge, så pröva
att lägga dig på en madrass och fotografera nära... kan bli fina
höstvykort.

Har du kinapuffar kan du ju prova att köra ner en sån i mitten
på svampen och tända på... whistling.gif rolleyes.gif

Låter iofs kul att spränga röksvamp men risken är nog stor att de bara blir fler och fler om man hjälper dem med att sprida sporerna på det viset.
EKLO
Jag har också en hel del röksvampar - fast mest i trädgårdslanden. Typiskt tecken på att jag inte luckrat tillräckligt ofta just på de ställena, för där jag har tjock täckodling med gräsklipp m. m. har jag inte sett till några.

Jag tar bara bort svamparna, så tidigt som möjligt, men det är klart att mycelet ligger kvar i jorden och spottar upp nya svampkroppar hela tiden. Varje år faktiskt. Borde nog gräva bort lite där, och slänga dit ny jord...

Förmodligen är de väl ett tecken på att jorden är på något särskilt sätt just där, kanske sur, eller rik på något eller ... Jag vet inte. Det enda jag kan säga är att de inte kommer där jag täckodlar. På en gräsmatta blir ju det knivigare, med täckning menar jag.

Du är alltså inte ensam om det hela i alla fall!

mvh Eklo
dotpointer
Har fått en och annan svamp i min sura och hyfsat näringsfattiga talljord - nygrävd.

Men har även sett dem komma upp på sommarstugegräsmatta och i skogsbryn mm... så jag vet inte...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon