Helt ny på detta forum. Hoppas ni kan hjälpa mig med min björnbärsbuske. Jag har en björnbärsbuske på min balkong, tycker den växer ganska dåligt då jag köpte den i Juni i år, den har fått brunaktig färg på bladen som jag inte riktigt vet vad det beror på, om det är för lite/mycket med gödning, för lite/mycket vatten eller om det är någon ohyra. Skickar med lite bilder som beskriver mer.
Hoppas någon kan hjälpa mig. Hur gör man enklast för att övervintra denna? SKall man plocka in den, stå mörkt eller fixar den en vinter på balkongen? DSC08081.gif DSC08082.gif
DSC08083.gif
DSC08084.gif
Åsa, mälardalen zon 2
23-09-2007, 13:32
Jag tycker det ser ut som normal höstfärg på björnbär, nu ska den inte växa mera den ska gå i vila. (har den vuxit dåligt hela sommaren kanske du har gett den för liten kruka samt för lite gödning under säsongen)
Du bör nog ha ett övervintringsställe som är kallt (strax ovan nollgradigt) i vinter, inget ljus behövs björnbär är lövfällande. Problemet med björnbär är att de blommar + sätter bär på äldre ved, roten brukar vara ganska härdig men grenarna fryser lätt ner = plantan överlever men man får inga bär. Har du inget sådant ställe får du försöka packa in plantan väl och hålla tummarna för att den inte fryser ner.
Antar att det är Bakker du köpt plantan av för det verkar vara de som säljer sorten Jumbo, Bakker skriver att den ska vara härdig till zon 3 men allt Bakker skriver i katalogen brukar inte stämma (inte heller bilderna talar alltid sanning).
Tippler
23-09-2007, 14:41
Tack Åsa, nu känner jag mig lite mer lättad. Björnbären är köpt hos Trädgårdshuset i Skarpnäck. Tyvärr så har jag inget sådant kallt ställe att ställa björnbären på, utan tänkte bygga av frigolit en liten övervintringslåda. Skall man även vattna växerna på vintern eller klarar dom av detta utan vatten? Tänkte vatten kanske fryser sönder rötterna om minusgrader skulle komma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.