naemi
Jag har odlat i hinkar (Willabs största svarta med vattenreservoar i botten) i mitt växthus. Jag har droppbevattning hydromat och satte två st droppslangar i varje hink. När jag tömde växthuset för vintern i dag och vände upp och ned på hinkarna så rann det illaluktande vatten ut från reservoaren. Min tanke är nu att det kanske inte passar att ha sådana hinkar samtidigt som man har droppbevattning. Det är ju omöjligt att veta om det står dåligt vatten i botten på hinkarna. Mina gurkor var helt vissna för ca en månad sedan och tomaterna har sett lite vissna ut, med gula blad och så.
Hur brukar ni andra odlingsglada confused.gif göra och hur många droppslangar sätter ni i varje hink när ni odlar tomater och gurka?
fbs
Hej, har odlat tomater i vanliga hinkar i flera år och lärt av missar och modifierat lite då och då. Hinkstorlekar mellan 7 0ch 10 liter har använts och helst vita. Färgade blir varmare och jorden torkar ut fortare vilket är en katastrof för tomater som spricker om man låter jorden torka ut och sedan vattnar rejält. Jag har inte någon form av droppbevattning utan har borrat dräneringshålen ca två cm upp i sidan av hinkarna och sedan övervattnar jag varje vecka för att syresätta och rensa överskottsgödning, detta har fungerat klockrent. Har du ett vattenmagasin som du kan nå, använd en akvariepump och syresätt ditt vattenmagasin så slipper du ruttnande stillastående vatten. Du kan även syresätta centralt i ett droppbevattningssystem, men då duger inte de enklare pumparna. Om rötterna får syresatt vatten i stället för att drunkna i ruttet kommer du att få större och bättre skördar.
ewa zon 3
Har odlat tomater i likadana hinkar som du i två säsonger. Har inte växthus så mina har stått ute på en solig lite vindskyddad plats.
På mina plantor har rötterna letat sig ned i vattenreservoaren och sugit upp vattnet där mellan vattningarna. Gissar på att rötterna till dina tomater och gurkor har hållit sig kvar i krukan där de fått vad de behöver genom droppbevattningen och inte behövt söka sig ner till vattenreservoaren.

/Ewa
Kilmister
Exakt samma problem med sunkigt vatten har jag haft vid flera tillfällen.
Utmärkt tips att göra hål en bit upp för att bi av med alltför stor vattenmängd.
Till nästa säsong skall jag ha en vattennivåmätare i mina självvattnande krukor.
Denna skall starta en pump vid min.nivå och stanna vid max.nivå.
Jag skall tala om hur experimentet gått.

Jag själv är ofta borta flera veckor i rad under sommaren med följd att växterna
pendlat mellan total ihjältorkning till fullständig dränkning.
Detta tänkte jag alltså råda bot på.
Lady Hamilton
Har använta mig av odlingshinkar (Willabs största modell) i två år nu Och jag har inte haft några som hellst problem. Vattnar när det behövs (ca 1g/dag) och vattnade då ordentligt. (vatten kom ut genom dränerings hålen) Och när jag tömt hinkarna på hösten har det varit FULLT med rötter i botten.Tror också att det är droppbevattningen som gjort att dina växters rötter bara sökt vatten på ytan eftersom det vattnet har tydligen räckt för att tillgodose plantans behov
selle
Hej!
Jag tror inte att det är meningen att man ska kombinera hyrdomat med resoervoarhinkarna. Om du använder hydromat ska du nog helst bara ha en väldränerad kruka och inte låta det dränerade vattnet som passerar genom mediet ligga kvar i reservoaren. Stillastående näringsrikt vatten medför alge- och bakteriebildning.
MVH Selim
uno
Är det vanliga svarta 20 liter plastkrukor som Du har borrat några hål i sidorna på? Jag har gjort så med 3-4 hål i varje kruka ca 1-2 cm upp från innebotten. Jag har hydromatbevattning och 3 droppslangar till tomat, 4 till gurka och 2-3 till chilin. När jag anser att det är väl blött i krukorna stänger jag av hydromaten och låter krukorna torka innan jag sätter på hydromaten igen. Detta har fungerat bra i 4 säsonger. Skall väl även nämna att antalet aktiva droppslangar är färre när växterna är små och de ökas allt efter som växterna växer.
Felicia
Jag har också haft mina tomater och gurkor i willabs största plastkrukor med vattenreservoar. Däremot så har jag inte kört med hydromaten denna sommar för jag tycker den funkar så dåligt, antingen dränks plantorna eller så torkar dom. Verkar vara omöjligt att få nåt bra mellanläge då det rinner olika mycket i droppslangarna (och en del inte alls).
Har i sommar vattnat rejält typ en gång per dag så att det runnit ut ur dräneringshålen i krukorna och det verkar ha funkat ganska bra, plantorna har mått ganska bra denna sommar. När jag tömde krukorna var där också rötter ner i vattenmagasinet. Nu hade jag sån tur att mina döttrar skött om växthuset i somras men nästa sommar kanske jag måste rigga bevattningen igen tyvärr. Funderar på att köpa annat system tills dess..
Bassam
Hej.
Jag tycker att du kan inte använda båda vatten system tillsamman , det blir mycket vatten i hinken som kan stanna lång tid i botten och de blir ruttna som ska flytta till rötter och de blir ruttna resultat blir blomma vissna, du måste vet att + = - , om du vattnar lite blir problem om du vattna mera blir också problem.
Lycka till
H Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon