Full version: "Änglar"
MariaS
I höstas gjorde jag som jag alltid gör, tog in änglarna för vinterfarvaring. Alla änglarna måste beskäras för att detta ska kunna genomföras. Dörröppningar och takhöjder räcker inte till. Alltså beskär jag och det ganska hårt dessutom (vis av erfarenhet) de växer ganska bra under vintern, trots vilan.
Det som jag klippte av från änglarna hamnade i vår stora skottkärra, men inte längre.
Skottkärran fylldes med regnvatten.
Regnvattnet frös till is.
Grön äcklig sörja tippades på komposten i våras. Men......vad dyker det upp där?

Det ENDA änglamaterial som jag slängt här, är det från i vintras och änglar som inte tål minusgrader whist.gif confused.gif
eller har inte de heller läst instruktionsboken rtfm.gif
dotpointer
Vad det än är förtjänar det en fin plats i planteringen. tongue.gif

Kanske är det frön som grott?

Känner du igen bladen från förra året - är det sticklingar? biggrin.gif

Kan det vara vintertäckning av kompost som löst kylan?

Kalla den för Komposttuta och kör den ute! innocent.gif

Eller kör den inne - är den såhär härdig så borde den ju ge
helt underbara trumpeter...?
Fenja
Helt otroligt!! w00t.gif Den får du väl hand om!
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
min mormor har med slängt änglar i skogen att då hon trodde dom va döda . men efter vintern växte dom upp igen i maj från rötterna . alltså änglar är inte så känsliga mot frost som alla tror många av dom klarar -14c -12c . jag ska övervintra en i vinter . plus så gror fröna på våren om du lyckas bilda några .
MariaS
HAr grävt fram fyndet nu. Det är en stamstickling blink.gif från en stambit som rotat sig under den övriga komposten. Verkar som om komposten har vinterisolerat det sista livet i ngn av stammarna. Självklart är jag tvungen att ta in den och se vad det är för färg på blomman. Har det blivit ngn ny hybrid dessutom confused.gif Uppenbarligen går det att vintervila änglarna nedgrävda i komposten då bravo.gif Måste prova med en av dubletterna som jag inte blivit av med i sommar...
dotpointer
Kanske du kan ha ännu större änglar då - ute? smile.gif
MariaS
Jag var hos kompisen igår. Hon bor i zon 3.
Förra sommaren förärade hon sin åker en "död" änglatrumpet. (Den visade i alla fall inga livstecken vid midsommar) Allteftersom sommaren gick, hamnade även resterna från växthuset på samma plats. (Allt för att hålla sorken på "rätt" ställe) Vid besöket igår såg jag från håll att ngt storbladigt visade sig i hennes åker, så det var bara att gå fram och titta efter....

DEN VAR JU DÖD!
Fenja
Underbart att de har en sådan livskraft!! Jag kanske ska gräva ner min i komposten då.... har lite förvaringsproblem biggrin.gif
Mvh
Fenja
MariaS
Verkar vara ett fungerande alternativ. När t.o.m. de döda uppstår där biggrin.gif
MariaS
Missade att fota, men kan tala om att det var den mörkrosa som blommade. Höll ut nästan en vecka i källaren. Nu står den där och har två nya knoppar på gång. Den ser inte ut att vilja gå i vila denna vintern i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon