EKLO
Efter goda råd här på Odla köpte jag mig en snigelfri röd Hinomäki (är det så de heter) krusbärsbuske, baxade den på bussen till landet och grävde ett hål för den bakom jordgubbarna. Med viss möda (mycket sten och rötter skulle bort). Stolt och nöjd satt jag sedan och tittade på nyförvärvet.

Men nu kom jag på: Oj, klarar den att befrukta sig själv, eller skulle jag ha köpt två? Det har jag ju dessutom så svårt att få plats med.

En vildkrusbärsbuske står kanske 100 meter från den här fina köpta, kan det hjälpa tro?

någon som vet?
Eklo
ingrid fuxwall
Förstår inte din fråga!
Menar du att man måste ha mer än en krusbärsbuske???
EKLO
Ja, jag uttryckte mig klumpigt - men just det undrar jag: Bör man ha två krusbärsbuskar för att vara säker på att få bär?

mvh Eklo
ingrid fuxwall
Tror inte man behöver mer än en buske.

Hoppas någon annan kan ge dig ett mer vettigt svar.

ingrid
dotpointer
Jag tror den klarar sig själv, men du får större och bättre bär
om du har en planta av en annan sort i närheten - då befruktar
de varandra och det ger bättre skörd. Köp en till av en annan
sort om du har plats, tycker jag. smile.gif
Krolliljan
Jag har bara en och det går bra. yes.gif
EKLO
Tack för alla svar! Jag ser en säsong med min enda, och bättrar på med en till om jag ids fixa till ett bra ställe nästa år.

tack! Eklo
Cilla
Intressant fråga om pollinering av krusbär. Helt klart är att det iallafall i halvtätsområden går att få pollinering på en enda krusbärsbuske. Men frågan är om det pollinerar bättre med flera buskar, om det krävs olika sorter, vilka sorter som verkligen behöver en annan för att det ska bli god skörd.

Jag tycker att frågan är värd att ställas på www.svepom.se och om svar kommer blir det lärorikt att läsa!
Eller Åsa - om du är här så kanske du vet?
KURT

http://gears.tucson.ars.ag.gov/book/chap7/gooseberry.html

"Yeager (1935) stated that, "So far as we know, gooseberries are all self-fertile, hence cross-pollination is unnecessary and only one variety need be grown to get a crop of fruit." He apparently was not distinguishing between self-compatibility and the ability to self-pollinate. Colby (1926) also concluded, and apparently for the same reason, that gooseberries can bear fruit without the aid of insects. Robbins (1931) stated that insects are the chief agents of pollination. Auchter and Knapp (1937*) stated, "Practically all commercial varieties of currants and gooseberries are self-fruitful and thus no provision need be made for cross-pollination." Smith and Bradt (1967*) stated that gooseberries are self-fruitful and self-pollinating. However, Zakharov (1958) showed that the percentage of ripe berries, their weight and number of seeds per berry, on the average, was greater in those varieties where bees were working during bloom.

Philp (1933) stated that gooseberries and currants are self-fruitful, but they require insect application of the pollen from the anthers to the stigma. Offord et al. (1944) stated that seed production depended on insect pollinators, and the flowers of at least four species were self- sterile. (Of 736 self-pollinated flowers not a single mature fruit was obtained, but 621 cross-pollinated flowers within the species set 286 fruits.) They concluded that all seed-bearing fruit of the four species studied, Ribes roezlii Regel, R. nevadense Kellogg, R. viscosissimum Pursh, and R. glutinosum Benth. resulted from cross-pollination by insects. "The selfed flowers were pollinated by anthers from within the same protective bag."

Although the above test was performed on different species, there are no data to infer that self-sterility of the cultivated species would be different just because the plant will produce fruit. Apparently, Yeager (1935) and Auchter and Knapp (1937*) believed that because no fruit-set problem arose on isolated cultivars, they were self-fertilizing, when in reality they might have been dependent on insects to carry pollen from plant to plant or anther to stigma within the cultivar. Apparently, insects are of value to gooseberries for maximum set. "
dotpointer
Så, lönar det sig att ha flera sorter...?

Swepom.com verkar innehålla spam, mest? Kanske har de
bytt adress?
KURT
CITAT (dotpointer @ 24-09-2007, 14:30) *
Så, lönar det sig att ha flera sorter...?

Swepom.com verkar innehålla spam, mest? Kanske har de
bytt adress?

Adressen skall vara :

http://www.svepom.com/

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon