panda78
Hej,
Jag har en stooooor röd vinbärsbuske som jag skulle vilja flytta på.
Den står på ett ställe som jag vill göra om, men jag vill inte ta bort den och döda utan önskar fortsätta med den på annat ställe i trädgården.
Finns det möjlighet till det ? Kan jag göra det ni i slutet av sep början av okt??
Dessutom, vågar man klippa ned den i hopp om att den blir tätare och inte lite låååånga glesa grenar ??

Någon med bra tips ??

Tackar smiley_small_hug.gif
kerstin z5-6
Ja och ja

jag flyttade tre urgamla med gränskopa .. förmådde inte ta kål på dem .. men de ställdes på en åker -OVANPÅ jorden -de står kvar efter 15 år och har massor av bär ..

ska du flytta klipp ner samtidigt
ingrid fuxwall
Grävde upp en urgammal buske i våras och av den blev minst fem nya.
Det som verkade sämst stoppade jag ner i en håla hundarna grävt och så la jag på lite ogräs och vips hade jag en buske till - den blev bonus yahoo.gif

Att det lyckades så bra för mig beror givetvis på att det regnat så mycket i sommar, alltså när du flyttar en buske se då till att vattna, om du inte får hjälp uppifrång
Cilla
Med röd vinbär skulle jag inte beskurit samtidigt med flytten, iallafall inte radikalbeskurit. Då får man vänta väldigt länge på bären. När man flyttar etablerade vinbär skär man av en del rötter, men busken visar själv på våren vilka grenar som den med mindre rotsystem vill släppa, och man kan ta bort det döda efteråt.

Vissa tycker de får bättre fräs på buskarna om de beskärs i samband med flytt, men just röda vinbär vill ju ha minst 3 åriga grenar innan de bär frukt och då kan det vara bättre på att chansa på att den klarar att behålla en hel del.
panda78
TACK !!!!!!!!
GUD va ni e snälla och hjälpsamma !!!
Nu fattar jag mera.

Så valet blir att flytta på busken nu till helgen när tid finns, skära lite på någon rot och sedan inte beskära den. (Hoppas att det blir bra nu bara biggrin.gif )
Sedan ska jag inte beskära den, lite synd eftersom den har typ 2 metersgrenar fear.gif , men ja, den får väl ta sin plats.. får ta o spjälka upp den med något, så de inte kryper längst marken som de gör nu, så kanske de ser fina ut ändå rolleyes.gif

TACK för era TOPPENSVAR till en som inte är så kunnig än smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon