anna_rispan
Artikel från Svenska naturskyddsföreningen

Den där artikeln om miljövänliga menstruationsskydd läste jag häromdagen. Båda alternativen var i princip okända för mig.
Är det nåt ni hört talas om eller använder?
Tygbindor, hur ser de ut? Hur funkar det?
Menskopp, låter ju praktiskt och väldigt miljövänligt? Kan man hitta det i Sverige?

Vad tror ni? Blir det populärt i Sverige? Menskoppen är enligt artikeln vanlig på Island.
herkules
CITAT (anna_rispan @ 23-09-2007, 18:06) *
Artikel från Svenska naturskyddsföreningen

Den där artikeln om miljövänliga menstruationsskydd läste jag häromdagen. Båda alternativen var i princip okända för mig.
Är det nåt ni hört talas om eller använder?
Tygbindor, hur ser de ut? Hur funkar det?
Menskopp, låter ju praktiskt och väldigt miljövänligt? Kan man hitta det i Sverige?

Vad tror ni? Blir det populärt i Sverige? Menskoppen är enligt artikeln vanlig på Island.

http://www.menskopp.se/shop/
Sailor Pluto
Jaa... Jag tror säkert att menskoppen kan bli poppis om någon vågar prova den flirting.gif . Tror att många ryggar tillbaka när det gäller att återanvända just mensskydd, bl.a för hygienen (som inte alls behöver bli sämre av en menskopp/tygbinda) och av bekvämlighetsskäl. Det är ju mycket enklare att bara rulla in en vanlig binda i toapapper och slänga den, än att behöva tvätta och hålla på. Kanske ska pröva innan jag uttalar mej förresten g.gif .
Tosan
Jo menskoppen har jag hört om.
Många kan inte längre använda tampong efter man fått barn och då ska visst koppen funka bättre.
CurlySue
Hej
jag har använt menskoppen i över 1 år nu.
den är kanonbra!!!
Kan verkligen rekommendera den. Jag tillhör dem som har extremt riklig mens...och den har aldrig läckt.
Hannele
CITAT (anna_rispan @ 23-09-2007, 18:06) *

Har funnits 20 år, var borta ett tag, finns nog i vanliga affärer nu igen.
Netha
Åh herreje! ohmy.gif
Har gubbmaffian inget vettigare för sig än att ge sig på kvinnors mensskydd.

Granska istället miljöförstöring när broccoli förpackas i Afrika och fraktas därifrån för att säljas i våra matvarubutiker.
Exemplen är många... jag ger bara detta.

Sila mygg och svälja kameler vill jag påstå.
anna_rispan
Netha: gubbmaffia??
Netha
CITAT (anna_rispan @ 23-09-2007, 19:23) *
Netha: gubbmaffia??

Tar för givet att gubbarna är i majoritet i Naturskyddsföreningen, eller åtminstone i just den undersökningen.
Kanske oriktig slutsats av mig, men jag har svårt att tänka mig att kvinnor börjar
med sådan matematik.
anna_rispan
Tack för alla svar hittills. Jag läste om menskoppen och sen hittade jag lite info om tygbindan.
Jag bytte till apotekets bindor just för att de var lite mer tygiga jämfört mot always o libresse som var väldigt plastiga när jag använde dem.
Så kanske nattbinda i tyg vore nåt att prova. Hmm, *tänker*.
Och menskoppen verkar intressant för dagtid. Av diverse anledningar. Kul att veta att det är nån här som provat och fastant för den. Det är lättare att våga prova när man får höra lite konsumentupplysning så att säga. smile.gif
Blomstertanten
Nä, det där kan inte vara bekvämt att gå omkring med !!!!!!!!!!! wacko.gif

Och tygbindor ???? Aldrig i livet ! Då är det ju en förutsättning att man har tillgång till egen tvättmaskin och kan tvätta när man vill och behöver !
Netha
Jag har varit med på tygbindans tid.

Aldrig i livet att jag skulle gå tillbaka till "stenåldern" no.gif
anna_rispan
CITAT (Netha @ 23-09-2007, 19:50) *
Jag har varit med på tygbindans tid.

Aldrig i livet att jag skulle gå tillbaka till "stenåldern" no.gif

Aha okej. Ja det säger mig mer. Menskoppen då??

Eller. Nej jag vet ju ingenting om hur kvinnor skötte sinmens förr så berätta om du vill. Fast det kasnke känns personligt o känlsigt. Jag får forska istället. I litteratur o så.
Netha
Absolut inte menskoppen heller. no.gif

Nä då skulle jag nog hellre skippa datorn... tänk på vad allt i den som är miljöovänligt
och bara det att vi sitter och surfar... shit vad el det går åt.

Som jg sa... sila mygg och svälja kameler.
Sedan.. om man själv väljer att ha det ena eller andra... det har jag ingen åsikt om.

Men när det talas om miljövänligt i detta sammanhang... då ... mad.gif
anna_rispan
Jo men om man bortser från det argumentet miljö. Det var inte främst därför jag lyfte frågan. Det var ju för att jag hittade artikeln i den tidningen. Resten som du nämner är också intressant.
Pirum
Om jag inte minns fel så var det en artikel i miljömagasinet Camino (utmärkt tidning, rekommenderas) om just menskoppar. Verkade bra, fast jag läste nog bara rubrik och ingress. Förstår inte riktigt kopplingen till gubbar, ärligt talat tror jag att gubbar tänker för lite på mens och saker som kan underlätta för kvinnorna. Även om 'vi gubbar' skämtsamt ibland kan säga att mens är ett helvete som vi lider svårt av varje månad.
Netha
CITAT (anna_rispan @ 23-09-2007, 19:59) *
Jo men om man bortser från det argumentet miljö. Det var inte främst därför jag lyfte frågan. Det var ju för att jag hittade artikeln i den tidningen. Resten som du nämner är också intressant.

Skrev i förra inlägget... om man själv väljer..

Men jag skulle aldrig ens ta en funderare i de banorna... och jag skulle också avråda mina döttrar och alla flickor/kvinnor
från att skippa moderna mensskydd vi nu har.
Varför ska kvinnorna gå tillbaka till gammalt? Jag kan inte tänka mig att det är alldeles bekvämt att i menstid gå med gummi/silikonkopp
i slidan.
Det räcker väl att de flesta har ont i olika grader, att sedan hålla på och plocka och tömma och skölja koppen.. näää. det är stenålder för mig.

I andra fall lovprisar vi ju nya uppfinningar, ny teknik mm...Varför då skicka kvinnan bakåt i tiden?
pejori
CITAT (Netha @ 23-09-2007, 20:08) *
Skrev i förra inlägget... om man själv väljer..

Men jag skulle aldrig ens ta en funderare i de banorna... och jag skulle också avråda mina döttrar och alla flickor/kvinnor
från att skippa moderna mensskydd vi nu har.
Varför ska kvinnorna gå tillbaka till gammalt? Jag kan inte tänka mig att det är alldeles bekvämt att i menstid gå med gummi/silikonkopp
i slidan.
Det räcker väl att de flesta har ont i olika grader, att sedan hålla på och plocka och tömma och skölja koppen.. näää. det är stenålder för mig.

I andra fall lovprisar vi ju nya uppfinningar, ny teknik mm...Varför då skicka kvinnan bakåt i tiden?

håller med dej thumbdown.gif
snart ska dom väl införa tygblöjor till barnen av miljöskäl också slap.gif
kanske dags att männen börjar att tvätta sina kondomer i rättvisans namn crazy.gif
Netha

CITAT (pejori @ 23-09-2007, 20:13) *
håller med dej thumbdown.gif
snart ska dom väl införa tygblöjor till barnen av miljöskäl också slap.gif
kanske dags att männen börjar att tvätta sina kondomer i rättvisans namn crazy.gif

Du har så rätt så. smile.gif

Jag hade tygblöjor till förstfödde, sedan cellstoff och nät som cellstoffen stoppades i.
Det var ett jämrans jobb att göra dessa blöjor.
Herreje vilken lycka när pappersblöjorna kom... de var rektangulära och höll inte alls för spec mycket kiss och knappt något löst bajs...
men man var glad ändå. smile.gif
Pirum
CITAT (Netha @ 23-09-2007, 20:16) *
Bara det faktum att du iaf vet vad artikeln ifråga handlade om... du vet att menskoppen finns...
och till o med säger att den verkade bra....
då måste du ha läst liiite mer än rubrik och ingress...eller?
Om du läser om ny uppfinning inom elektroniken... du läser bara rubrik och ingress..
påstår du då också att produkten verkar vara bra?

Jag läste nog mer men lade det inte på minnet i detalj. Det gäller ju inte mig, liksom. Men jag fattade det som en produkt som en del kvinnor tyckte var BRA, det var BÄTTRE än bindor och tamponger (för dem) - och dessutom ett plus för miljön.

Jag är ingen romantiker som tycker allt var bättre förr, *host*, skulle aldrig utsätta mina barn (om jag får sådana) för tygblöjor exempelvis, eftersom jag tror det är sämre. Men om man nu provar menskopp och tycker det är bra - ja, då är det väl bra?
pejori
CITAT (Netha @ 23-09-2007, 20:21) *
Du har så rätt så. smile.gif

Jag hade tygblöjor till förstfödde, sedan cellstoff och nät som cellstoffen stoppades i.
Det var ett jämrans jobb att göra dessa blöjor.
Herreje vilken lycka när pappersblöjorna kom... de var rektangulära och höll inte alls för spec mycket kiss och knappt något löst bajs...
men man var glad ändå. smile.gif

oja...och vilken glädje när man slapp snibbar och plastbyxorna....skulle se snyggt ut med tyugbindor på tork lite här och var.
undrar om det kan löna sig miljömässigt, när man måste utnyttja tvättmedel och maskinen mera...eller ska man stå vid bryggan och skura för hand tro? sweatingbullets.gif naughty.gif

CITAT (Pirum @ 23-09-2007, 20:21) *
Men om man nu provar menskopp och tycker det är bra - ja, då är det väl bra?

helt ok. men TYGBINDOR...aldrig!!!!!!! thumbdown.gif
Pirum
CITAT (pejori @ 23-09-2007, 20:24) *
oja...och vilken glädje när man slapp snibbar och plastbyxorna....skulle se snyggt ut med tyugbindor på tork lite här och var.
undrar om det kan löna sig miljömässigt, när man måste utnyttja tvättmedel och maskinen mera...eller ska man stå vid bryggan och skura för hand tro? sweatingbullets.gif naughty.gif

Det kom en undersökning för inte länge sedan, tror den var från USA, som visade att pappersblöjor var aningen bättre än tygblöjor ur resurssynpunkt. Men det går säkert att vinkla det på olika sätt, om man prioriterar energi eller träd exempelvis.

Tillägg : apropå ingenting, när man sköljer ur förpackningar man ska återvinna/(bränna till fjärrvärme) ska man såklart inte använda varmvatten, utan kallvatten.
anna_rispan
Jag är nog påverkad av min uppväxt. Jag är storasyster som fick ha såna där fyrkantiga blöjor o platssnibb och så elastisk trosa utanpå. Men min mamma valde ändå att sticka underbyxor til min syster och låta henne ha tygblöjor. Sedan ärvde mammas syster tygblöjorna till sitt barn.

Tror att själva tvättfrågan för mensbindor i tyg inte gör någon skilland. Så mycket lär de väl inte fylla upp en vanlig 60-tvätt så att det behövs en massa extra maskiner.
Netha
Sköljt blöjor (småsyskons) på stranden vid sjön i min hemby... det har jag också gjort,
fastän jag inte alls är lastgammal (har just passerat 60)
T-blöjan... hade våra två yngsta. Vilken lyx!

Främst för de små som slapp plastsnibben och istället fick skön elastisk randig blöjbyxa.. smile.gif
pejori
CITAT (Netha @ 23-09-2007, 20:28) *
Främst för de små som slapp plastsnibben och istället fick skön elastisk randig blöjbyxa.. smile.gif

jösses vad tiden går.... rolleyes.gif rolleyes.gif
minns dom grön/vita som igår rotfl.gif rotfl.gif

CITAT (anna_rispan @ 23-09-2007, 20:27) *
Tror att själva tvättfrågan för mensbindor i tyg inte gör någon skilland. Så mycket lär de väl inte fylla upp en vanlig 60-tvätt så att det behövs en massa extra maskiner.

tja...en sju åtta stycken om dagen och i ca 10 dagar...blir några stycken det...och dom som har riktigt riklig mens får använda ännu flera....det krävs tjocka tygbindor för att inte blöda igenom whistling.gif
Netha
Jag också... fast jag köpte nog mest röd/vit randiga... hade ju två tjejer. smile.gif

Känner mig antik när jag börjar tänka på gamla tider. tongue.gif
Blomstertanten
CITAT (anna_rispan @ 23-09-2007, 20:27) *

Inte vill jag tvätta dom ihop med annat inte !!!!!!!!!!! no.gif
Och om man ska vara så miljömedveten ska man ju inte tvätt halvfulla maskiner. Tänk vad det ska lukta om man sparar ihop till en full maskin !!!!!!!! wacko.gif crying.gif -fear-.gif
Fenja
Hur sjutton ska inte en tygbit se ut som man går och blöder i en gång per månad.... Yeaaaaaaak!! Men det är klart, lite klorin fixar väl det! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Kathy
CITAT (Blomstertanten @ 23-09-2007, 21:14) *
Tänk vad det ska lukta om man sparar ihop till en full maskin !!!!!!!! wacko.gif crying.gif -fear-.gif

Hua! Man får ha en tunna med klorin i, ståendes i badrummet.
Näääää....skulle aldrig köpa tvättbara skydd.
Fenja
Om naturvårdsverket och andra myndigheter gjorde sina skrivelser, utredningar och annat på nätet i stället för på papper så skulle vi spara MASSOR ur miljöhänsyn... DET tänker de minsann inte på! sleep.gif
Mvh
Fenja
Bettson
Tygblöjor är fantastiska mot blöjeksem och hygienen är också lättskött faktiskt. Speciellt om man använder en bysa av ibehandlad upp utanpå.

Men menskoppen skulle ja inte vilja prova. Kantänka mig att det skulle bli allehanda anaeroba bakterier som skulle kunna frodas.
Sedan passar den inte alla heller, har hört en del som faktiskt får ont av den.

skönt man slipper bekymra sig om båda delarna. Det är nästa generations bekymmer. whist.gif
Pirum
CITAT (Fenja @ 23-09-2007, 21:34) *
Om naturvårdsverket och andra myndigheter gjorde sina skrivelser, utredningar och annat på nätet i stället för på papper så skulle vi spara MASSOR ur miljöhänsyn... DET tänker de minsann inte på! sleep.gif
Mvh
Fenja

Jag tycker också att pappersanvändningen bör minska, men till myndigheternas försvar kan sägas att de måste arkivera sitt arbete på papper, arkivklassat sådant.

Nåja, jag tänker inte lägga mig i vad kvinnor använder för sanitetsskydd - men tycker överlag att bomull bör vara Rättvisemärkt och ekologiskt certifierad. Minst. Men där bör klädföretagen gå före eftersom de skitar ner mest.
Wilmer
På Bukefalos (häst site) finns det en lååång tråd om menskoppen. Det finns många användare som gjort inlägg där och de allra flesta är jättenöjda och ångrar bara att de inte bytt tidigare. Angående tygbindor / trosskydd så tror jag de är något utvecklade från "förr". Jag har en väninna som inte tål vanliga bindor / trosskydd som har tygvarianterna i stället. Hon är helnöjd, jag har sett tyglapparna hänga på tork, de ser inte alls äckliga ut. Dessa är nog kanske inte bara utvecklade av män för att spara miljön, utan av kvinnor som vill ha det bekvämt! Samt att det blir en miljövinst på kuppen.

Så don't knock it until you've tried it!

Wilma som INTE provat själv, dock...
lissa
Hade jag vetat att det fanns en m-kopp hade jag absolut använt en sån, för jag tycker att verkar väldigt praktiskt, framför allt, och i andra hand sparar man ju en himla massa pengar, plus miljövänligheten..att den är mer hygieniskt är ju också en fördel, eftersom den har lägre grogrund för bakterier än tamponger.
Jag kan inte se skillnad på en m-kopp och ett pessar ( eller heter det pressar ??) , det är ju ett preventivmedel som m-koppen verkar ha kopierat.. det var man tvungen att ha kvar inuti i 8 timmar vill jag minnas, och det kände man ju inte alls att man hade, på samma sätt som man inte känner av en tampong om den är insatt som den ska vara.. Ska kanske tillägga att jag tillhör skaran av dom som hade fruktansvärd mensvärk, så jag kunde inte använda tampong första dagen, men resten av tiden var det inget problem alls.
Pessaret var man ju också tvungen till att tvätta, och om man blöder igenom ett mensskydd så tvättar man väl trosorna utan problem, så jag kan nog inte riktigt förstå varför det skulle vara äckligt att bara tömma ur koppen och tvätta av den ...
Visst finns det kvinnor som inte KAN använda varken det ena eller andra PGA överkänslighet eller måtten , och dom har man ju inte mycket att välja på tyvärr.
Det där med tygblöjor tror jag inte kommer att få många anhängare, så vi får hoppas att dagen då man blir tvungen att återgå till såna ligger långt bort i tiden smile.gif
anna_rispan
Om man läser i diskussonsforumet Alternativ.nu ser man att det finns allehanda tips på hur man sköter tvätten av tygbindor så att det inte ska lukta. Så att oroa sig för det behövs kanske inte. Även på de sidor som säljer tygbindor har skötselanvisningar.

Som Lissa skriver: blöder man igenom på trosorna så tvättar man ju upp dem utan problem.

Tygblöjor för barn har ju också funnits länge och de som väljer såna verkar vara samma åren igenom.

Jag tror inte heller att tygblöjor eller mensskydd av tyg blir storsäljare som slår pampers, libero, always och libresse. Men det är intressant att veta att det finns.

sidor: Ecosoft Imse vimse
Blomstertanten
Jag tillhör en av dom som inte "kan" använda tampong. Den känns och det är fruktansvärt obehagligt ! Hur mycket ska inte den där m-koppen kännas då ?

Nä, det finns bara en sak jag kan tänka mej ha instoppad där !
Visserligen känns det oxå , men definitivt inte obehagligt ! tongue.gif
CurlySue
Menskoppen är så bekväm att den inte ens känns när man har den.
När man går på toa så tar man ut den, tömmer den i toan, sköljer den i lite ljummet vatten och sätter in den igen.
Efter menstrautionen är klar så kokar man den ca 5 min , låter den torka, stoppar den i tygpåsen och den är klar att använda nästa menstraution.
Jag använder min på natten också.
CurlySue
Menskoppen är så bekväm att den inte ens känns när man har den.
När man går på toa så tar man ut den, tömmer den i toan, sköljer den i lite ljummet vatten och sätter in den igen.
Efter menstrautionen är klar så kokar man den ca 5 min , låter den torka, stoppar den i tygpåsen och den är klar att använda nästa menstraution.
Jag använder min på natten också.
Inget mer läckande eller rinnande vid sidan om.
Mycket bekvämare än tampong,
lissa
Oh, varför får man reda på såna bra saker när man inte längre behöver dom ?? g.gif tongue.gif
Fenja
CITAT (Blomstertanten @ 24-09-2007, 07:57) *
Jag tillhör en av dom som inte "kan" använda tampong. Den känns och det är fruktansvärt obehagligt ! Hur mycket ska inte den där m-koppen kännas då ?

Nä, det finns bara en sak jag kan tänka mej ha instoppad där !
Visserligen känns det oxå , men definitivt inte obehagligt ! tongue.gif

Du är la för go... tongue.gif biggrin.gif
Mvh
Fenja
AnnammA
Har aldrig hört talas om m-koppen, faktiskt! Verkar OK...Å andra sidan har jag ett preventivmedel som så gott som tar bort mensen... Så det är inte så ofta det är indianer i vassen, som man brukar säga.

Tygblöjor använde jag däremot till mitt mellanbarn, min dotter som föddes -95, i allafall tills hon var c.a halvåret, och så komplimenterade jag med vanliga blöjor.
När min yngsta son föddes -99, hade man övergått till tygblöjor(=vikblöjor) på BB, men jag var rätt så tagen efter förlossningen, så jag orkade inte fortsätta med tygblöjor hemma.(Jag vet inte hur det är på BB nuförtiden...Olika väl från landsting till landsting, kan jag tro...)

(Men jag vet inte om jag skulle köpa idén med tygblöjor inom äldre- och handikappomsorgen...Vem skulle ha tid och tvätta dessa?
Och hur skulle det fungera i hemtjänsten?)

En annan sak, ni som använder tamponger, spola ABSOLUT nono.gif inte ner dessa i toan : de kan bli som tennisbollar, och göra att ni får anlita en vvsfirma inom kort!( Inte heller tops!)

Hälsn

AnnA

Samigabriell
Fakta om menskopp! + lite kommentarer (har använt det sedan 1988) Uppfanns redan på 30 talet

Känns inte när den är insatt (vilket många tycks tro men man kan glömma bort sin mens och leva som vanligt)

tillverkas oftast idag av medicinskt silicon som är hypoallergent och tillverkas under strikta miljökrav

suger inte åt sig vätskan från slidan på verkar alltså inte miljön där inne

bakterier kan inte växa på den

orsakar inte tampongsjukan man har inte i något test någonsin kunnatpåvisa att menskoppar ska orsaka TSS Tampnger däremot påvisar i test efter test att risken finns för TSS

ofta kan en person som inte kan ha tampong använda menskopp eftersom det ofta är tampongens sugande egenskaper som är problemet.

orsakar endast 30gram sopor på en 10 års period (normala skydd ger ca 3,2 kg på ett år per menstruerande kvinna)

Man kan ha menskopp även om man har mycket liten mens

Man kan ha koppen insatt när man väntar sin mens så slipper man bli överraskad!!!

Återanvänding är modernt! Vi har inte råd att slösa slita och slänga längre!

skötseln av en menskopp tar lika lång tid som att byta något annat du behöver dock inget att kasta den använda i för den sköljer du av och sätter in igen! Om någon tycker att skölja av en kopp i vatten och sedan sätta in den igen verkar vara jobbigt så kan man ju då mäta det mot att handla tamponger och bindor trosskydd i olika storlekar för olika flöden se till att de finns hemma och inte tagit slut! oj de är slut vad göra!!! med menskopp så är man alltid redo! Den ligger där i sin påse!!! klar att användas! Så att inte åka för att handla dem, är ju en miljöbesparing och en ekonomiskt besparing med!

koppen töms vid normal mens ca 3-4 gånger per dygn men alltid inom 12 timmar!

man kan bada och sporta som vanligt inget som kan glida på sned eller läcka!!!

Man känner sig som vanligt trots att man har mens!

Det märkliga är att inte fler vågar testa... eller är de rädda för hur de ser ut??? huga vart sa du att jag ska stoppa den där stora saken!??? Den ser stor ut men realitycheck!!! Vi är byggda för att föda barn och inte så små inuti som man tycks tro, för att det ska sluta tätt så måste det vara något som muskulaturen kan krama om!!! och det här är en bieffekt av att använda menskopp!!! musklerna jobbar hela tiden när koppen är insatt och alltså blir det lite gratis

Nä den som säger att det här inte är något kan ju fortsätta med sina äckliga illaluktande sopor varenda månad 13 gånger om året och skapa sina 3 kg sopor om det känns bra och fortsätta tro på de stora tilverkarna att deras pappersbinda gör dig säker och fräch... säg då varför ett av världens största tillverkare av mensskydd på 70 talet tog patent på en menskopp som sedan aldrig tillverkades??? Jo för att om alla kvinnor upptäckte menskoppen skulle hela världsekonomin kunna påverkas... Så det ska talas tyst om menskoppar för de gagnar ingen ekononmiskt utan är bara bra för kvinnan själv och för miljön och det är ingen intresserad av.

jag och många med mig tar varje månad med ro... vi slipper illaluktande sopor som ska bäras ut, vi slipper handla bindor och tamponger, Vi slipper svampinfektioner och klåda och sveda som man kan få av kemikalierna i bindor och tamponger!
det är svalt och skönt inget kladd och man kan göra vad man vill trots att man har mens! Vi åker på semester utan att bry oss om det är mensdags eller inte, vi kan göra vad vi vill!!! det är frihet det!
Så var inte så fega utan testa innan ni snackar!!!

Till er som säger att det är äckligt att återanvända ett mensskydd ska nog omedelbart sluta att båda ligga på sjukhus och gå till gynekologen eller på café... En menskopp är det ju bara du som använder så hur äckligt är det? Eller vad säger det om vad du tycker om dig själv när du har mens!!!

Äh testa vetja och jag kom sedan och tyck och gör en insats för både hälsa miljö och ekonomi!! (vår egen då alltså!)

En del märken har tilloch med 3 månaders garanti att om man inte gillar det så får man pengarna tillbaka!!! men när jag frågat dem vad de gör med dem som kommer tillbaka så fick jag till svar Hur tror du att vi kan ha en sådan garanti??? Jo för att vi vet att våra kunder blir nöjda....

De gånger i livet som man inte kan använda menskopp tex när man fött barn, fått missfall, eller gjort någon operation i underlivet så kan jag säga att man inte för allt i världen kan begripa att man frivilligt satt på sig en varm binda eller en tampong som man vet kan orsaka sjukdom... nä det har varit skönt att få ta fram sin lilla kopp igen!!!

flera av de populära märkena finns att köpa på
amandasintima.se
Netha
Nä fy sjutton! sick.gif

Detta är ju som att gå tillbaka till tygnäsdukens tid. sick.gif
Pirum
Fler av mina grannar har provat det med bra framgång. (Tänk vad man kan få lära sig på interna diskussionsforum)
Jag har inte hört från en enda som provat dem och varit uttalat negativ.

Däremot tycker jag att menskoppen borde säljas på apoteket, utan vinstintresse, så folk slipper köpa dem från nätet osv.
Whiskuchi
Jag har haft min menskopp liggande länge, men bara provat den en gång. På mig åkte den upp ända upp till livmodertappen och var ett litet helsike att få ut.. men den kändes inte ett dugg när den satt där, och den läckte inte, så jag lär prova den igen. Antar att det är en vanesak, det där med att få bra tag om den när den ska ut.

Vanliga bindor slipper jag helst, de är så täta och plastiga. Tygbindor vore intressant att prova men är så dyrt. Sen har min ICA-affär kravmärkta bindor också, av märket Natracare.
Wilmer

CITAT
Detta är ju som att gå tillbaka till tygnäsdukens tid.

Men Netha, vad skulle jag göra utan mina underbara mjuka tygnäsdukar. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon