erik_anesater
Hej!
Min Yuccapalm och en av mina andra växter har sedan något år tillbaka börjat se alltmer slitna ut! Dom har nämligen börjat bli bruna längst ut på alla blad, det ser jättetrist ut!
Se bilden som är bifogad!
Är det någon som kan hjälpa mig med detta? Vad kan jag göra åt det?

Tacksam för all hjälp!!
Mvh Erik.
Malva15
Växter som står soligt och torrt får ofta bruna bladspetsar p g a för lite luftfuktighet. Sörj också för omplantering och lagom fuktighet i jorden så får de rätt balans.
erik_anesater
Ok, det kan inte handla om att krukan blivit för liten eller något sådant?
Jag har haft den i 4 år och det är bara det senaste året den blivit sån! sad.gif
Har i och för sig aldrig planterat om den...det kanske är dags då?

Tack för det supersnabba svaret! smile.gif
Alexander-VG-zon3
har du möjlighet att sätta ut den under vår-sommar-höst ? , kan du göra det så gör det sätt den i halvskugga och ta in den innan frosten kommer . väl ute kommer den trivas och växa nåt utmärkt . har du den inne -plantera om den och vattna den så att den torkar upp lätt och sen vattna ,under vintern vattna mindre ha den i väst-söder fönster ev skugga rötterna i söder fönster . sen i mars ger du den näring . så borde den trivas . kolla även nu efter ohyra och hur rötterna ser ut
Malva15
CITAT (erik_anesater @ 23-09-2007, 18:35) *
Ok, det kan inte handla om att krukan blivit för liten eller något sådant?
Jag har haft den i 4 år och det är bara det senaste året den blivit sån! sad.gif
Har i och för sig aldrig planterat om den...det kanske är dags då?
Tack för det supersnabba svaret! smile.gif

Hej igen!

Har du inte planterat om den på 4 år är det absolut ett av skälen till att den blivit torr i bladspetsarna! Som sagt, växter trivs med lite balans i skötseln annars kan de protestera. Det är också lättare för växten att behålla fuktigheten i jorden om det inte är för lite jord i krukan så plantera du om den så skall du se att den nästa år trivs mycket bättre!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon