Österläge
Jag har sått aklejafrön inomhus som precis har börjat gro. Inte bästa tiden att så frön så här sent kanske... Kan jag sätta ut dem nu, när de bara fått sina första blad, eller dör de då? Vi har ca 8 grader på nätterna och 10-15 på dagarna nu... Ska jag behålla dem inne lite till, eller vad tror ni?

Tacksam för hjälp! blush.gif
kerstin z5-6
Nja det var väl kanske inte så lyckad tid att så dem nu - det enda du kan göra är att avhärda dem så snabbt som möjligt de bör dock ha mminst ett par vanliga blad ..-= ha dem ute under fiberduk-, planterade i kallbänk tex ..ta bort duken efter en v -för att slutligen låta dem klara sig mot frost -rotsystemets utveckling är det viktiga inte ovanjordiskt
Det är en tuff perenn så de flesta kan klara sig
rek akleja sådd ute i februari-de behöver ofta en kylperiod för att gro då de inte är färska -som dina smile.gif

nyfiken fråga -varför hade du sådden inne ? flirting.gif
Österläge
Tack för snabbt svar, tänkte nästan att du Kerstin skulle ha råd! smile.gif

Tja, varför sådde jag dem inomhus nu... Jag har försökt så dem fler ggr både ute o inne, hade missat att de helst vill ha en kylperiod, o ville mest kolla om fröna var för gamla eller om det fanns nån grokraft kvar i dem... smile.gif Funderar faktiskt på att helt sonika slänga ut dem o se om de klarar det, o gör de inte det - strunt samma, då sår jag nya i februari! coolgleam.gif Nu vet jag ju att fröna funkar iaf... wink.gif
kerstin z5-6
Ja , och många gånger gror akleja utan kyla -tur du har fler frö -men jag tror du klarar en hel del små som då kommer att blomma o visa färg redan nästa sommar smile.gif

har de inte grott varmt inom 4-5 v så rek jag en tids kyla -det sätter igång dem smile.gif
Österläge
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-09-2007, 19:23) *
Ja , och många gånger gror akleja utan kyla -tur du har fler frö -men jag tror du klarar en hel del små som då kommer att blomma o visa färg redan nästa sommar smile.gif

Ah, då behåller jag dem nog... Tycker ju det är lite trist med blommor som inte blommar första året, som du vet sedan tidigare tråd i detta ämne... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon