inglan
Hej!
Har planer på att gräva upp en ny rabatt (visst är det vansinnigt när jag inte håller ordning på dem jag redan har! wub.gif laugh.gif )
Jag vet med mig att det inte blir gjort riktig än, men min fråga är: Är det försent att plantera lökar i november? Om jag gräver rabatten i höst så vill jag gärna ha ner lite lökar som gör det fint till våren, och jag fyller år i november så det vore en bra present att önska sig lökar. Vill gärna komma lite billigare undan också, och få sådant jag verkligen vill ha.... whistling.gif
Men det kanske är alldeles försent, det kanske är bättre att gräva i vår istället?
Bor i zon 3 och någon tjäle är det sällan på denna sidan nyår...

Hälsningar Inglan smile.gif
Alexander-VG-zon3
det går gräva ner dom i november .
Fenja
Det beror kanske lite på vilka lökar du ska sätta. Jag har spettat ner tulpaner och narcisser i halvtjälad jord och de kom så snällt året därpå. Hur det är med andra vet jag inte, men krokusar och scilla torde tåla samma behandling.
Täck rabatten med en skiva eller så, så fryser den inte till så hårt även om det hinner bli kallt wink.gif så kan du sätta lökarna enklare.
Mvh
Fenja
inglan
Tack för svar, det var det jag ville höra! rolleyes.gif
Det blir nog mest tulpaner, jag har en önskelista och en "vad-mördarsniglar-inte-så-gärna-äter lista", och när jag försökt samanställa dem så blir det tulpaner vad gäller lökväxter. Jag är definitivt för snål för att köpa mat till dem, såvida det inte heter "snigelfritt"! naughty.gif Blev ledsen när jag såg att de ätit upp mina vita fänrikshjärtan som jag planterade i våras... sad.gif

Men endera veckan ska jag ta spaden i högsta hugg och sätta fart då!
Det är en slänt i syd-väst läge, så solen kanske hjälper till att hålla värmen uppe! Annars får jag väl täcka då!

Hälsningar Inglan smile.gif
Snigelhatare
Jag har satt tulpanlökar så sen som i januari och det har gått bra. Vill ju till att det inte är en massa tjäle då förstås.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon