Tosan
Tog idag in mina fuchsior, margueriter och några sticklingar för övervintring. Upptäckte att en av fuchsiorna hade löss, så jag slängde in allihop i duschen först och sen sprayade jag med såpa-spritblandning. Hoppas det räcker...
Försökte mig på att sticka en olvonkvist i våras. Den har fått stå i växthuset hela sommarn, bladen vissnade fort men kvisten är ff grön. Tänkte iaf att jag skulle kolla innan jag slängde den, och döm om min förvåning när jag såg två små rötter på den stackars pinnen biggrin.gif Så det var ju bara att sätta om den.
Nu är det bara att hoppas att allting kommer att trivas nere i källarn under lysrören... Och att lössen inte kommer tbx...
Alexander-VG-zon3
ah så tråkigt att redan behöva ta in , jag själv har blommande fuchsior, margueriter ute i sommar krukorna .

en fråga hur övervintrar du margueritan ?

tänkte prova ute med en i år och så resten inne i huset eller i källaren.
Tosan
Ja mina fuchior blommade överdådigt åxå, de hade precis kommit igång när första frostknäppen kom, och då åkte de in i växthuset.
Margueriterna har jag bara ställt i kruka å så in i källaren under lysrör. Samma där, de hade precis slagit ut. Så jag har stått och klippt bort massvis med blommor och knoppar och försökt hålla emot tårarna...
Men om det funkar eller inte låter jag vara osagt, det är väl iaf värt ett försök. Har källarfönstret öppet nu för att få ner temperaturen i rummet, det har legat på 19-20 grader, men går ner en hel del under vintern. Skulle tro att det hamnar runt 15 grader.
Alexander-VG-zon3
tack för tipsen ,, ska prova som du gör med mina
Tosan
Ja, det är bara att försöka. Funkar det inte vet man ju det till nästa år...
Slänger man dem på komposten så är de ju verkligen döda till våren iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon