Tosan
Igår kom roserbjudandet från odla och idag rosrea hos hortogreen... Jag kommer ju få bita fingrarna av mig för att inte beställa rosor nu... Inte snällt för oss som inte borde köpa rosor så här sent på hösten.
Började fundera på om jag skulle beställa en, som jag ändå funderar på att krukodla. Men det är ju faktiskt inte lönt att beställa bara en ros, eller hur? crazy.gif
kerstin z5-6
santa.gif ska väl ha nåt snyggt att se på -annars kan du tåla dej lite ...
Tosan
Jag måste försöka låta bli, jag måste...
AnnammA
Om försäljningen av rosor från odla sker från samma butik/distributör som perennerna, så kan jag åka dit!!! I såfall ligger deras butik utanför Sösdala i Skåne.(väg 23, tror jag. Min man har mera koll...)Jag har nämligen varit där förra sommaren, och där fanns många sorters perenner till bra pris!
För jag är också lite sugen på "Rhapsody in Blue" och "Nostalgi"...

Hälsn

AnnA
Tosan
Ja, det är måste-ha-rosor, oavsett om de funkar i bänken eller om man måste ha dem i kruka...
Men jag ska försöka bita fast fingrarna såpass länge att de får flytta hem först till våren...
Chamomille
CITAT (Tosan @ 23-09-2007, 21:22) *
Jag måste försöka låta bli, jag måste...

rotfl.gif Det är inte så dj..a lätt. Kolla här då
[attachment=7706:fröer.JPG]
Hur 17 ska jag få plats med allt? Å ändå har jag inte beställt de fröer som jag hade tänkt från början...
AnnammA
Jo, vi tillhör den skara människor som inte lägger pengarna i madrassen eller sätter in dem på banken, vi gräver ner dem! Men vilken utdelning det kan bli sen!!! wub.gif

Hälsn

AnnA
Tosan
Ja, jag har åxå en hel bunt lökar och väntar på ännu fler. smile.gif
Men om man ser på hur fint det blir, plus den terapeutiska effekten av att gräva ner dem så får man väl ändå säga att man får en hel del för pengarna, eller? whist.gif

CITAT (Chamomille @ 24-09-2007, 17:04) *
rotfl.gif Det är inte så dj..a lätt. Kolla här då
[attachment=7706:fröer.JPG]
Hur 17 ska jag få plats med allt? Å ändå har jag inte beställt de fröer som jag hade tänkt från början...

Förresten chamomille, har du fått fröna?

Problemet här är ju att det är så riskabelt att gräva ner rosor den här tiden. De hinner lixom inte växa fast innan vintern... Så jag har snart inga fingrar av av allt tuggande
kerstin z5-6
ha.. det där var den modestaste fröpåsepjutt jag sett .. du behöver inte oroa dej alls- det finns folk här totalt utan hov och vett om hur många fröpåsar man kan så samma säsong .... wacko.gif

ninja.gif
Ang Odla så har de vad jag vet upphört med plantskoleförsäljningen och har numera bara postorder ;(
Tosan
giggle.gif Men du vet kerstin, alla är ju inte som du... smile.gif
Men jag har kommit på att om jag får göra som jag vill i pannrummet nästa sommar så kommer det nog upp nåt fler lysrör där whist.gif Det blir ju fullt så fort, och jag som tyckte att jag hade massor med plats... men det var ju innan jag kommit på allt man kan göra under höst och vinter...
lottapotta
CITAT (AnnammA @ 24-09-2007, 15:52) *
Om försäljningen av rosor från odla sker från samma butik/distributör som perennerna, så kan jag åka dit!!! I såfall ligger deras butik utanför Sösdala i Skåne.(väg 23, tror jag. Min man har mera koll...)Jag har nämligen varit där förra sommaren, och där fanns många sorters perenner till bra pris!
För jag är också lite sugen på "Rhapsody in Blue" och "Nostalgi"...

Hälsn

AnnA

Det går inte längre! Jag åkte dit i somras, kunde inte hitta butiken/plantskolan, åkte till kontorsadressen och fick beskedet att butiken/plantskolan inte finns längre, utan nu sker allt via postorder... Gissa om jag blev besviken...
Kajsa
CITAT (AnnammA @ 24-09-2007, 19:12) *
Jo, vi tillhör den skara människor som inte lägger pengarna i madrassen eller sätter in dem på banken, vi gräver ner dem! Men vilken utdelning det kan bli sen!!! wub.gif

Hälsn

AnnA

Så sant så Anna, klart vi måste handla mer rosor både höst och vår, alltid finns det någon plats rose.gif
har köpt 15 st som ska ner i jorden närmaste veckorna
renate
CITAT (lottapotta @ 24-09-2007, 21:47) *
Det går inte längre! Jag åkte dit i somras, kunde inte hitta butiken/plantskolan, åkte till kontorsadressen och fick beskedet att butiken/plantskolan inte finns längre, utan nu sker allt via postorder... Gissa om jag blev besviken...

Vi var där i somras när de reade ut plantorna.Plantskolan skulle läggas ner,de hinner helt enkelt inte med,så nu är det postorder som gäller.Jag beställde några rosor,frakten är billigt på odla.
AnnammA
CITAT (renate @ 24-09-2007, 22:43) *
Vi var där i somras när de reade ut plantorna.Plantskolan skulle läggas ner,de hinner helt enkelt inte med,så nu är det postorder som gäller.Jag beställde några rosor,frakten är billigt på odla.

Åh, vad synd! -cry-.gif Det blev ju aldrig av att vi åkte dit denna sommaren som gick... För där var ju verkligen bra sortiment, mycket ovanligt med, bra pris...Och relativt nära hemifrån... Synd!( Det var likadant för några år sedan. Vi hade en perennplantskola i närheten, som sålde praktexemplar av speciella perenner. Ägaren odlade det han tyckte var spännande, och priset var mycket överkomligt.Men så tyckte han att han blev lite till åren och ville bara sälja till grossister och andra.)
Så då blir det kanske postorder då... sedan finns det annat problem också, som jag tror mig veta att andra av er också har: planteringsstället...Jag har en rabatt på gång på ett ställe, där sommarens krukade roseninköp skall ner( tillsammans med rosa ICA-liljor)plus några flyttade.
Men när dahliorna kommit upp, finns där nog ngn plats över, och så får vi se till nästa vår när det är dags att plantera dahliaknölar igen...

Hälsn
AnnA
AnnammA
Jaha du, Tosan... Hur går det för dig då med att INTE beställa ngn ros från odla...
Det är nog ngt fel på mitt tangentbord...För... crazy.gif Nu var det gjort!!!Det blev som jag "förvarnat om" En "Nostalgi" och en "Rhapsody in Blue" och för att "tjäna lite på frakten"(... crazy.gif ) en "John Davis" med.(Det finns planer för den för min rosengång, men det blir spaden då för ngn annan ros, som får en annan destination...I trädgården, så klart!)
Så det kan gå... wub.gif
(Å andra sidan har jag varken köpt fröer eller lökar än...)

Hälsn

AnnA
Tosan
Ja, jag har nästan bitit av mig fingrarna, bara stumpar kvar... crazy.gif Det värsta är ju att det är förmånligt, men det är inte försvarbart att beställa rosor nu när man bor där jag bor.
Du har ju däremot kanonläge för att plantera nästan hela året *avis*
Men ojojoj, det har varit nära flera ggr, för de kan ju bo i kruka, typ whist.gif Men jag har redan fullt under lysrören...Fort var det gjort...men tomaterna och paprikorna lär väl inte ska stå där i evighet iaf...
Men... kan ingen säga åt mig att man faktiskt inte ska köpa rosor nu när man bor alldeles för långt norr om dalälven... Snälla!!! crazy.gif
Tosan
whist.gif whist.gif whist.gif
Även fast man tuggat av sig fingrarna så blir det visst beställningar ändå....
AnnammA
CITAT (Tosan @ 25-09-2007, 19:30) *
whist.gif whist.gif whist.gif
Även fast man tuggat av sig fingrarna så blir det visst beställningar ändå....

Jaså, det gick inte hålla sig... rolleyes.gif Eller du skyller också på tangentbordet? blush.gif Vad blev det då?

Hälsn

AnnA

Tosan
Det gick inte hålla sig längre när gubben tyckte att jag ju faktiskt kunde försöka... Och med tanke på att jag får 4 rosor för samma peng som jag normalt skulle få 2-3 st för så...
Det bidde rhapsody in blue och nostalgie, det var de jag skulle beställa, men edelweiss och rumba är ju så fina, och var ju rätt billiga så de fick följa med åxå...
Några bra tips och råd för krukodling?
Hade hoppats att de ska klara sig med 5 liters hinkar över vintern, sen ska de få stora krukor.
Och hur är det med jord och näring? När byter man jord? Ansar man rötter nåt?
Nu har jag ju tusen frågor om detta åxå whistling.gif
Chamomille
rotfl.gif Ni är för roliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon