Full version: Fröså Kanna?
Ulla-Kajsa
Har haft några krukor med Kanna ståendes i växthuset i sommar. Nu har det blivit frön, stora som en ärta, svarta eller mörkbruna.
Går det så dessa???
Hur gör jag i så fall?
Alexander-VG-zon3
bättre du klipper veck fröna . prova att så dom till våren . sen till nästa år är det bättre att du klipper veck alla överblommade stänglar så fortsätter dom att blomma tills frosten säger stopp .
Ulla-Kajsa
Ja de har ju inte blommat så rikligt. Skulle väl klippt bort alla vissna blommor.
Det får bli nästa sommars arbete.

Men fröna - är de varmgroende? behöver de stratifieras????
eller???
Alexander-VG-zon3
kanna är tropisk . så den behöver ingen kyla .
Helen i Piteå Zon 5
Canna är lätt att fröså, jag brukar göra det i februari, börjar med att sandpappra fröet, skär en skåra med en vas kniv i det hårda skalet, akta groningställerna för rot och stam då du skär, blötlägg 1 dygn, så i såjord i rumstemp, gror på ungefär 1 vecka, skola om en och en yes.gif
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...nnaS_indica.jpg
lissa
Jag har sått kannafrön i flera omgångar i år. En del gror snabbt, andra tar lite längre tid på sig, men när dom börjar växa går det snabbt..Men jag har inte fått någon blomma på dom ännu, passar på att fråga om dom blommar första året ??
Jag la dom i vatten 24 timmar, gjorde ett litet hål med en nål, på en del, rispade lite med en kniv på andra, och en del har jag satt utan att göra någonting alls. Tyvärr har jag inte följt upp hur dom olika förfaringssätten har påverkat groningen, men jag har en känsla av att grobarheten är väldigt varierande...[attachment=7684:IMG_0245.JPG] Den högsta är den som syns till höger om den fyrkantiga blomkrukan, och den minsta den som är i nedrehögra hörnet
Ulla-Kajsa
Men vad roligt att det kan fungera!
Jag vågade knappast hoppas på att de gror här eftersom de är tropiska.

Underbart att få drömma om ny växtsäsong!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon