Ulla-Kajsa
23-09-2007, 20:30
Jag är alltid sugen på att försöka få nya växter.
Nu blommar det Benved i markerna.
Kan man ta fröer och få dessa att gro och bli nya fina träd?
Om det går: Hur? och När?
Någon som provat?
Jag bor i Zon 1.
Helen i Piteå Zon 5
23-09-2007, 21:04
Du måste 'tvätta' fröerna noga från fruktköttet som är groningshämmande, sista sköljvattnet kan du skölja med lite diskmedel, fröså och låt krukan stå ute, ta in för groning i mars eller låt det stå ute och gro under våren. Benved växter rätt sakta men det kanske inte gör så mycket. Lycka till!
Jag har sådd körsbärsbenved,det blev 2 plantor.Min vingat benved frösår sig själv,jag tar upp plantorna på våren/sommaren.
Just nu är den fullt med orange frukter.
[attachment=7683:PICT6532__Medium_.JPG] Körsbärsbenved.
det går fortare att ta sticklingar, även nu på hösten. Har gjort detta flera gånger under JAS-perioden på flera sorter av Eunymus med lyckat resultat.
Ulla-Kajsa
24-09-2007, 11:17
Tack- då vet jag att det kan gå. Måste pröva även om det tar tid.
Ta sticklingar - ja varför inte. Ska prova det också.
Buskarna är ju så fina så här års så jag bara vill ha!!!
pusillus
24-09-2007, 20:51
Renate, hur gammal är din sådda körsbärsbenved? Dom är ju sååå fina och jag blev nu också sugen på att försöka fröså. Vet någon var man kan få tag på frö eller hur vet man när de har mogna frö att plocka?
Jag sådde körsbärsbenved hösten 2004,fröerna tog jag i n park,de hade fallit till marken eller så plockade jag de,2 plantor fick jag.
I somras planterade jag en planta ut i trädgården,den andra gav jag bort,även den är utplanterat nu.
pusillus
01-10-2007, 17:38
Nu har jag lyckats hitta lite frö på en körsbärsbenved i närheten, jag har skalat bort det orange aktiga skalet, men är fröet vitt eller ska jag skala bort yttligare lager? Har inte så många frö så jag vill inte offra något för obduktion.
Du får nog skala en gång till. Fröet är svart.
Är fröet vit tror jag att det inte är mogen,som Maria säger ska fröet vara svart
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.