Full version: vad nu detta?
Bettanspettan
hejsan!

märkte nu idag att både mina paprikaplantor och min chiliplanta har knoppar i toppen, är det blad knoppar? eller är det blomknoppar? yahoo.gif
ska jag låta knopparna vara eller knipsa bort dom, läste någonstans att man kan göra så om man vill att plantan istället ska lägga tid och energi på att växa och bli stor, buskig och stark... så vad ska jag göra?
ska jag knipsa av dom eller vänta tills dom slår ut till ev. blommor eller blad?
har aldrig sett knoppar förut på mina plantor och dom har ju fått en massa nya blad och blivit riktigt fina, gröna och fräscha. yahoo.gif
så det här kanske är blommor då? men om det är blommor betyder inte det att det snart kommer frukt yahoo.gif ?

//Tacksam för svar!
Tosan
Det är säkert blomknoppar smile.gif Men att det kommer frukt snart är nog att ta i, det tar en hiskelig tid, tyvärr. Men det kommer...
Jag nyper aldrig av nåt, det är det säkraste sättet för mig att ta ihjäl en planta, andra gör det och lyckas bra.
Bettanspettan
okej, men då låter jag dom vara, vill ju inte ha ihjäl mina plantor tongue.gif
tack så mkt för svaret! smile.gif
men va skoj, då kanske ajg får frukt alltså yahoo.gif
Tosan
Kom ihåg att ruska lite på dom när blommorna slår ut, ifall de behöver lite pollineringshjälp smile.gif
MariaS
Ha du plantorna i köksfönstret och låter frukterna utvecklas, så blir plantan snart kompakt och buskig på vägen. Tyvärr glömde jag vattna min 5 år gamla jalapenoplanta i somras (den var imponerande)Annars går det nog att få dem ganska gamla. VAttna och göd dem som som vanliga krukväxter.
Bettanspettan
Tosan och mariaS, tack så mkt för tipsen och råden! får hoppas det blir någe av dom här! =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon