Full version: Ödesträd
lena:-)
Fick en stickling i somras som växt så det knakar---
Ge mig lite tips på hur jag skall sköta om den så att den blommar....när den nu skall blomma?
Fenja
Så här säger wikipedia:
Brokklerodendrum är en växt som vill ha ljusast möjliga placering, men bör inte placeras i direkt sol under vår och sommar. Den bleka vintersolen är däremot något som passar bra. Denna växt trivs inte med torka, så jorden bör inte få torka ut utan snarare hållas jämnt fuktig. Den bör duschas ofta och gärna med ljumt vatten. Vintertid bör man vara mer försiktig med vattningen annars är risken att jorden är blöt jämt, och det tål inte denna växt. Växtnäring kan ges en gång i veckan under sommarhalvåret, men under vintern ges ingen näring alls. Under större delen av året är normal rumstemperatur bra, men vintertid är en temperatur mellan 10-15°C lagom. Ofta förlorar den också en hel del av bladen under vinterhalvåret, men det är helt i sin ordning. På våren beskärs plantan hårt. Den växer ganska snabbt och nya skott kan kortas in på sommaren för att främja blomningen. Våren är också rätt tid för omplantering. Angrepp av spinnkvalster är vanligt.

Brokklerodendrum förökas enklast med stamsticklingar på våren. Varje stickling bör ha fyra till sex blad och sättes fler i samma kruka fås snabbare en tät krukväxt.

Mvh
Fenja
zaaritha
Det finns en annan sort av ödesträd, men vad heter det?
Har för mej att blommorna har röda skyddsblad?
freddie
MYCKET vatten, de kan inte få för mycket. Man kan leka lite som man vill med dem. Under tillväxten kan man ansa dem hårt och får på vackra skulpurer till träd. Man kan också låta dem växa fritt och då blir det en klängväxt. Lycka till!
Limeblossom
Mina brukar blomma till jul,himla snyggt smile.gif Men jag tror det är olika. Faktum är att mina brukar blomma när jag har beskurit dom. Som Fenja säger vill dom inte brännas av solen och inte torka ut annars sköter jag mina som vilka krukväxter som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon