Full version: Gloriosan
lissa
Många av er har ju sett mina underbara Gloriosa blommor i sommras.. Nu har jag efter att ha lekt bi fått många fröhus som jag egentligen inte vet hur jag ska handskas med..men eftersom ingen har svarat på mina frågor om det har jag tagit frön i olika stadier. Nu börjar dom som fortfarande är kvar på växten gulna lite, och är rädd att dom ska ruttna, men eftersom jag har tagit bort fröhusen stegvis kommer jag iaf ha frön från den....det tar 3 år för att dom ska blomma från frön, men eftersom dom är så underbara är dom värda att vänta på...
Första koret är på frön och på ett av fröhusen som jag har öppnat. På det andra ser man fröhusen som är mellan 10-15cm långa och inuti har den dom 3 klyftorna fyllda med dom illröda fröna man ser i den rosa asken på det första fotot
[attachment=7685:IMG_0226.JPG][attachment=7686:IMG_0229.JPG]
lissa
Även om ingen säger något så ser jag att ni tittar, alltså fortsätter jag, för nu har jag tagit ner fröna, kapslarna såg ut som om dom sklle börja ruttna lite..Som ni ser blev det en hel massa, men nu undrar jag om jag borde ta bort fruktköttet eller låta dom torka med?? Har skalat ett par och satt i en kruka tillsammans med några oskalade, undrar om det blir något..[attachment=7790:IMG_0294.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon