Full version: Datura Brugmansia
lissa
Ja, den har alltså fått en knopp, mot alla odds, men egentligen är det 4 växter, men har bara sett knoppar på 2 st , 1 i vardera krukor..
Det är väl den ni brukar kalla spikklubba ??? Knoppen växer uppåt, så någon ängel är det tyvärr inte.
På den ena har det kommit upp en rotstickling, är det den som kommer att överleva?ska jag ta bort den och plantera den i egen kruka ??, för Daturan dör väl efter blommningen tror jag mig ha läst ? Ska jag klippa av stjälken eller sköter den om det själv när det är dags?? Ska jag ta bort sticklingen eller
Den har hela tiden tappat en massa blad, rättare sagt, dom har gulnat, och då tar jag bort dom, så nu har jag bara dom i knoppen kvar, för jag tillhör dom som tror att det är bättre att ta bort gula blad, så att dom inte tar kraft från resten av växten. Ja ni ser ju själva på sista bilden hur dom hänger...trots vatten.
[attachment=7688:IMG_0247.JPG][attachment=7689:IMG_0250.JPG][attachment=7690:IMG
_0252.JPG]
MariaS
Har inte så stor eerfarenhet av DAtura, men den ser ju onekligen ledsen ut. Hade det varit en Brugmansia, hade jag svarat kyla och näringsbrist.
Fenja
Datura växer bäst i full sol och i näringsrik jord, gödselvatten varje vattning, här hos oss odlas den som ettåring. Du kanske kan testa att ha den kvar, ta i så fall bort blommorna innan den sätter frö!
Mvh
Fenja
lissa
CITAT (MariaS @ 24-09-2007, 11:05) *
Har inte så stor eerfarenhet av DAtura, men den ser ju onekligen ledsen ut. Hade det varit en Brugmansia, hade jag svarat kyla och näringsbrist.

Men det står att det är en Datura Brugmansia på påsen....och vi har haft kyligt några nätter, men inte under 12 grader.
En del av bladen har sett ut så där slaka ut under dom varmaste timmarna nu i Augusti, men sen har dom rätat ut sig på eftermiddagen, speciellt om dom har fått vatten...men det var nästan som om den ville bli ett träd, för dom började gulna underifrån och närmade sig Y et, men ovanför Yet har den inte tappat några blad ( peppar peppar)

Fenja...Jag kan väl låta den sitta kvar några dagar iaf ? Och sticklingen, vad gör jag med den ? Ska jag ta bort den eller ska den få sitta kvar?? confused.gif
Fenja
Så vitt jag vet så är Brugmansia en sort som får hängande, doftande klockor och som man övervintrar från år till år. Brugmansian kallas Änglatrumpet.
Datura odlas här som ettåring, har uppåtstående oftast doftlösa klockor och får stora piggiga frökapslar. Daturan kallas Spikklubba. Om du googlar namnen så ser du skillnaden.
Jag gissar att bladen hänger för att den inte kan ta upp tillräcklligt med vätska, plantera i en betydligt större kruka, så slutar den nog med det!
Båda sorterna fäller en del blad nerifrån så det är inget ovanligt.
Ta bort blomman när den blommat över och börjat vissna så sätter den inte frö! Sticklingen är naturlig, de grenar sig så, du kan göra en ny planta av den om du vill. 12 grader säger du, hur kallt får du som mest? Blir det inte värre än så kan den säkert klara sig ute.
Mvh
Fenja
lissa
Förmodligen kommer allt från tiden då dom kallades för samma, jag har ju googlat en massa för att komma till klarhet om just det här med brugmansia och datura, och som du ser på klippet jag hittade på en sida idag, så finns det fortfarande ställen där dom säljer frön under namnet som även stod på min påse,
D9552 Violet Queen Brugmansia/Datura
A most splendid half hardy annual growing to about 3-5 ft.in height with huge, trumpet-shaped violet flowers measuring up to 6-8 inches length and 4 inches across the mouth. 15 seeds $3.50

Mina blommor står rakt upp...imorgon kommer åtminstonde 1 vara helt öppen så att jag kan ta ett kort på den, jag tror att den blir lite vaniljfärgad.
Bladen den tappar är alltid dom nedersta, och som jag sa har den inte tappat något övet Y-et.
Det fattades en stor kruka när jag planterade om dom, så en fick en vanlig liten kruka..den har blivit mycket mindre naturligvis, men har tappat bladen på precis samma sätt som dom stora.
Du tror att det bästa är att separera rotsticklingen från mamman?? Jag är som du vet dåååålig på sticklingar, för om jag låter den sitta kvar, vad tror du kommer att hända?? Tar dom kraft från varandra så att båda förlorar styrka??? Visserligen är sticklingen rätt stor, men ändå Ursäkta min "frågighet" , men eftersom det är första gången jag har dom vet jag inget om dom, och när man läser här och på nätet finns det ju alltid frågor som inte blir förklarade
det kallaste vi "brukar" ha, kan vara runt 3 grader på vinternätter, och inte under någon längre tid...Det finns inte en chans att ta in den, för om jag har överbokat ute, så är det svårare inne, en liten kruka, OK, men inte såna bjässar
Fenja
Jag skulle låta sticklingen sitta kvar, daturaplantorna brukar grena sig och bli vida med tiden. Jag skulle också ge den en betydligt större kruka och sedan försöka att övervintra den ute. Täck med fiberduk eller ett gammalt lakan eller något när nattemperaturen börjar gå under 10 grader. Har du fiberduk kan du låta den sitta tills det blir varmare, ett lakan måste du ta av dagtid.
Mvh
Fenja
lissa
Titta så fina, dubbla blir dom också..är alla det ?? Brukar dom hålla sig länge ??? eller ska man sitta och njuta i 3 dagar och sen är det slut??
Det är väl bättre att byta kruka till våren, eller ska jag göra det nu?? Det blir svårt, dåligt med plats tyvärr--

Tack så mycket för svar och hjälp Fenja blomma.gif

[attachment=7755:IMG_0268.JPG][attachment=7756:IMG_0269.JPG]
Mu i myllan
Blomman på bilden är, så vitt jag kan se, en vit Spikklubba. Det finns även lila och dubbla varianter. Möjligen ytterligare en färg men ingen jag sett. De kastanjeliknande fröskalen innehåller mängder med frön som sås i stora krukor i feb mars. Har som enda krav att krukan ska vara stor. Minst 15-20 cm i diameter. Knappast lönt att övervintra eftersom den ofta får spinn, är lätt att fröföröka och växer sig stor, 1m, på en säsong vid gynnsamma förhållanden. Hör av dig om du ändå försöker. Det vore kul att veta om det går. Har tyvärr inte plats att försöka.Datúra Brugmánsia Solanáceae.

Änglatrumpetens blommor är hängande och doftar förföriskt på kvällen. Finns i många färger och former. Övervintras frostfritt och beskärs höst och vår. Kan bli närmare 3,5 meter men då måste den ha en bamsekruka och mycket vatten och näring. Gärna barfota i ett växthus men det blir lite knöligt när den sedan ska in i vinterbonat klimat. Min 5C. Datúra Brugmánsia Suavéolens.

Har fröer av båda sorterna om du vill ha till våren.
lissa
Jag skulle jättegärna vilja ha frön, googlade fram den och den är underbart vacker.
Jag är nog mer för att ha perenner än ettåringar, för att ha en spikklubba som tar upp en himla plats för att bara ha den 1 år,( och blommorna verkar räcka högst 2 dagar, för nu har den vissnat..tror inte att den hann bli befruktad, men man kan ju hoppas på att knopparna som ska komma blir befruktade) och sedan måste man börja om från början igen, nä, jag föredrar en stor växt som alltid har mer eller mindre samma storlek. Det blir ju lättare att hitta en permanent plats för den då..
Men jag ska försöka få den att överleva vintern, för jag tror att det finns fler som är intresserade av att veta om det går..
Jag har inte fått så mycket frö i år, men har många Kanna frön, och även Gloriosan fick massa frö som jag just har skördat..dom andra har varit slöa , förmodligen för det konstiga vädret..Men säg bara till om du vill ha frön från någon eller båda...oberoende om du skickar till mig eller inte smile.gif
lissa
Jag vet inte era, men mina blommor är bara fina 1 dag...visserligen har vi haft det ovanligt varmt, och dom står ju i solen...men ändå sad.gif Såg en geting som surrade omkring lite, hoppas att han hittade blomman så att jag kan få en vacker fröställning...för den håler väl lite längre.... tongue.gif
[attachment=7877:DSCN5179.JPG]
Fenja
Daturans blommor står sig en dag Lissa. Å andra sidan brukar den blomma mycket så det kompenserar! Ta bort alla överblommade så att den inte sätter frö, då avstannar blomningen.
Mvh
Fenja
lissa
Ops...där den första blomman satt finns början till en klubba, jättesöt liten vit boll..jag visste inte att blomningen tog slut om dom får början till frön...Gäller det alla blommor??? Där ser man vad lite man vet...det märks att man är nybörjare på många områden.
Eftersom jag har läst att frukten håller sig rätt länge, så tänkte jag ha ett par växter fulla med klubbor att njuta av..men så fungerar det tydligen inte unsure.gif hur ska jag då göra för att få ha något på växten, blommor eller klubbor, under en tid??
Egentligen tror jag inte att den kommer att få så många fler blommor...dom där vita flyg dj...a förstör bladen..det är alldeles för varmt..idag såg jag en bladbitargeting, men den fick vara, för den kanske hjälper till med befruktningen, men om klubborna inte behöver den , då måste jag nog spraya till lite..den käkar upp passiflorans blad totalt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon