|
*Stintan*
24-09-2007, 08:02
För några dagar sedan installerade jag Skype och införskaffade ett för ändamålet lämpligt headset men det verkar helt omöjligt att få mikrofonen att fungera. Det går bra att höra i lurarna men micken är helt död. Har följt Skypes anvisningar samt testat alla möjliga ljudinställningar men får det inte att fungera. Man kan ju också testa mikrofonen i ljudinspelaren men det verkar som förgjort. Tänkte att det bland alla kunniga människor här på Odla kanske finns någon som kan leda mej rätt, hoppas
vindspel
24-09-2007, 08:06
Vilket program använder du.
*Stintan*
24-09-2007, 08:31
windows xp
Blomstertanten
24-09-2007, 08:35
Ett tips ! Låt bli att sjunga i den ! Synd att inte sonen är hemma för jag har nåt svagt minne av att han hade precis samma problem, men han lyckades lösa det. Men jag har ingen aning om vad han gjorde
Kanske du kan hitta svaret här
*Stintan*
24-09-2007, 08:56
CITAT (Blomstertanten @ 24-09-2007, 09:35)  Ett tips ! Låt bli att sjunga i den ! Synd att inte sonen är hemma för jag har nåt svagt minne av att han hade precis samma problem, men han lyckades lösa det. Men jag har ingen aning om vad han gjorde  Attans kan jag ha tagit fel på duschen och mikrofonen Alba tack!  men jag har följt Skypes guide från början till slut. Kan höra ljud när jag ringer deras testtelefon men som sagt micken ger inget utslag varken där eller i datorns ljudinspelare.
Blomstertanten
24-09-2007, 08:59
Har du kollat på ljudenheter i Kontrollpanelen ?
*Stintan*
24-09-2007, 09:27
Jadå det har jag, tycker jag har testat allt möjligt men tror de e nån fånig liten inställning nånstans som är fel. Frågan är bara vad
Bredvid klockan ska det finnas en liten ikon som föreställer en högtalare. Högerklicka på den och välj inspelningsenheter. Vad ser du i listan? Är den tom har inte XP hittat din mikrofon.
vindspel
24-09-2007, 09:59
supportHär kan du klicka dig vidare. tryck på Troubleshooter
*Stintan*
24-09-2007, 10:31
CITAT (LadyG @ 24-09-2007, 10:50)  Bredvid klockan ska det finnas en liten ikon som föreställer en högtalare. Högerklicka på den och välj inspelningsenheter. Vad ser du i listan? Är den tom har inte XP hittat din mikrofon. Den är inte tom, som standardenheter står det SiS 7012 Wave på både uppspelning av ljud och inspelning av ljud.
*Stintan*
24-09-2007, 10:38
Jo vindspel jag vet men det är inte kontakten med Skype det är fel på i sig utan mikrofonen som inte fungerar ens i ljudinspelaren i datorn. Jag har kollat och vet att mikrofonen fungerar i en annan dator så det är inget fel på den utan det måste vara något som är felinställt i min dator. Mycket skumt och frustrerande morr morr. Tack för att ni försöker hjälpa mej iallafall.
Jag förstår om du snart går upp i atomer. Test denna LÄNKHär tar man bla upp problemet med inställningar i datorn. Lycka till
*Stintan*
24-09-2007, 15:44
Har testat allt det också men nej det funkar inte
*Stintan*
25-09-2007, 08:03
lyfter frågan
En vild chansning. Är mikrofonuttaget kopplat inne i datorn? Kom att tänka på det eftersom du testat en massa alternativ. Har varit med om att inte alla kontakter blivit kopplade vid leverans eller att de lossnat vid transport.
På ljudinspelningsenheter kan det hända att datorn har linjeingång valt istället för mikrofoningång.
Synd inte Windows verkar komma med någon "ljudinställningswizard" som fixar allt sånt, inklusive volyminställningar.
[attachment=7720:mikrof.gif]
*Stintan*
25-09-2007, 09:38
hum det blir ju lite bökigt att kolla förståss och det låter liite märkligt om det skulle vara något sånt. Får nog be om hjälp att ta isär burken då.
Blomstertanten
25-09-2007, 09:52
CITAT (Stintan43 @ 25-09-2007, 10:38)  hum det blir ju lite bökigt att kolla förståss och det låter liite märkligt om det skulle vara något sånt. Får nog be om hjälp att ta isär burken då. Ta isär är inget problem ! Det kan va värre att få ihop igen ! Om du har en nyare dator , tänk då på att garantin kanske inte gäller sen om du öppnar burken !
Lemonne
25-09-2007, 10:08
Har du provat att koppla in i samtliga uttag på moderkortet/ljudkortet? När jag kopplar headset in mitt ska jag inte tro att jag ska sätta den svarta kontakten i det svarta hålet, utan den ska sitta i det gröna hålet. Helt logiskt.. ?
Inga från Närke
25-09-2007, 10:45
Du kanske kan få mera hjälp om du lägger frågan i denna tråden: http://www.odla.nu/forums/index.php?showforum=31
*Stintan*
25-09-2007, 13:28
Tack för att ni engagerar er Tycker jag har provat allt utom att plocka isär datorn och det ger jag mig inte på själv. Inbillar mig ändå att det är säkert nåt enkelt dumt som jag har missat men vad Inga jag skrev just i första inlägget att jag la frågan här istället för i support därför att inte så många verkar läsa där. Hoppas att det inte stör dej.
Jag håller med dig Stintan. Jag upptäcker mer och mer att man inte får svar om man skriver i de "rätta" trådarna. Jag skriver därför ofta i "småprat" för där läser de flesta. Frågan är om vi har lite för många avdelningar ? Flåt ......nu knyckte jag nog din tråd.........så alla ni som läser...svara inte annat än om det gäller Stintans problem.
*Stintan*
25-09-2007, 17:07
Tack Alba, men det gör absolut inget om nån svarar annat fniss. Tror supportavdelningen lätt glöms bort men egentligen varför skulle det störa någon om man ställer sin fråga här i småprat när man vet att det sitter så många kunniga människor och läser här. Jag tycker det är bra om man kan fråga o prata om allt (utom trädgårdsrelaterat då) i småprat.
Och Support är väl till för frågor och svar om Forumet.
*Stintan*
25-09-2007, 19:00
Inte bara väl sedan det kom till både foto- och dataavdelning där så det skulle ju kunna gå att supportra varandra där oxå med sådana här frågor.
*Stintan*
25-09-2007, 21:22
ja massor med gånger men tack ändå
Gå med i ett IT forum tex IDGDet gjorde jag en gång och fick hjälp. Därefter har jag genom att läsa där hittat lösningar på problem.
*Stintan*
26-09-2007, 08:22
Bra idé Alba, tack.
CITAT (Stintan43 @ 25-09-2007, 20:00)  Inte bara väl sedan det kom till både foto- och dataavdelning där så det skulle ju kunna gå att supportra varandra där oxå med sådana här frågor. Joo naturligtvis, tänkte bara att där diskuteras nog mest supportfrågor om forumet.
*Stintan*
26-09-2007, 10:44
Berith ja det verkar ju så och just därför svarade jag Inga från Närke som jag gjorde.  CITAT (Alba @ 26-09-2007, 09:16)  Gå med i ett IT forum tex IDGDet gjorde jag en gång och fick hjälp. Därefter har jag genom att läsa där hittat lösningar på problem. Nu har jag slängt in frågan där. Ska bli spännande att se om jag får något svar. Kunde dock inte hitta att någon tidigare frågat om samma sak.
CITAT (Stintan43 @ 26-09-2007, 11:44)  Berith ja det verkar ju så och just därför svarade jag Inga från Närke som jag gjorde.  Inga....? *kollar*   Jaaa! det var ju det jag också gjorde. Egentligen. Tyckte att din fråga passade här och frågor om forumet i Support.
CITAT (Stintan43 @ 26-09-2007, 11:44)  Berith ja det verkar ju så och just därför svarade jag Inga från Närke som jag gjorde. Nu har jag slängt in frågan där. Ska bli spännande att se om jag får något svar. Kunde dock inte hitta att någon tidigare frågat om samma sak. Håller tummarna.
*Stintan*
26-09-2007, 12:54
Får väl ha lite tålamod kanske var jag nu ska hitta det nånstans
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|