Martin_Blomberg
Jag har en lagerbladväxt i kruka som har stått på balkongen hela sommaren (köpte den i våras). Nu har jag tagit in den och satt den i fönsterkarmen. Då märkte jag efter några veckor att det var klibbig geggamoja på rutan där växten står. Kollade närmare och kletigheten kommer från bladen på växten.

Är det skjöldlöss vars exkrement sitter på bladen? Det märkliga är att jag bara har hittat max 10 skjöldlöss och jag har plockat bort dessa. Letat genom hela växten och kan inte se en enda skjöldlöss mera, men tycker att den kletiga geggamojan bara ökar varje morgon.

Jag har växten bredvid en luftfuktare (med varm ånga) för på plantagen sa de att lagerblad vill ha fuktig luft på vintern.

Inga som helst prickar som kan likna på andra typer av löss heller. Dock har några blad hål i sig. Ett blad verkar vara äten från kanterna.

Vad kan detta vara?
Alexander-VG-zon3
sätt ut den så fort du bara kan , lager ska inte vara inne det är ingen krukväxt . utan den vill vara ute vår-sommar-höst och så vinter ner till ca -5c den klara en hel del frost men inte under -8c sen vinterförvarar du den svalt 0c +5c då är torrare luft att föredra undervintern . skölj av blad och stammar med en hård stråle så alla bladen är rena kolla efter ohyraigen och sätt sen ut den .
Sofiia
Det blir klibbigt runt växten av sköldlöss. Alla stadier av sköldlöss går inte att se, fast du har plockat bort alla kan det bra hända att det ännu finns ägg i jorden eller på bladen. Så om man t.ex. sprutar provado på så måste man göra det ettpar gånger för att bli av med dem.
Martin_Blomberg
Finns det några insekter som äter skjöldlöss? Typ som man kan plocka i skog och mark själv och slänga på lagerbladet?
Sofiia
Heh, det vet jag inte smile.gif men du kan ju pröva torka ordentligt med vatten eller sprit om du inte vill använda insketgifter. Om det inte kommer någo nya synliga sköldlöss på bladen efter en tid så har du nog blivit av med dem! smile.gif
Martin_Blomberg
För ca4 veckor sedan proppade jag ner provadopinnar i krukan (typ 2literskruka och 2 provadopinnar). Men idag hittade jag i alla fall skjöldlöss på lagerbladen.
Satte dit 2 Provadopinnar till.

Skall inte skjöldlössen typ eh dö av provadopinnar?
Lady Hamilton
Pröva att lösa upp Provado pinnar i vatten och vattna med, då går det fortare. Hur mycket du kan vatten beror ju på i vilken temp du förvarar växten. Jag förvarar min under lysrör i ca +10° och då kräver lagerbladet inte så mycket vatten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon