Full version: Lite läbbigt
Gossen Ruda
Älgar och grindar passar ibland inte så bra ihop. GP för den som vågar.
mamamaggan
Såg det i går. Stackars älg !!!!!

Hörde också om en älg som hade hoppat in genom ett fönster i ett hus mitt inne i Örebro och fick avlivas. Är de alldeles förvirrade ?
Gossen Ruda
Kanske det. Älgen i Örebro läste jag om på vårat intranät för det var TeliaSoneras lokaler den hoppade in i. Den skar sig svårt och fick därför avlivas.
Tesa
Älgarna brunstar nu...de är väl alldeles kärleksrusiga... crazy.gif
*Ulrica*
Hos grannen hade en hjort försökt ta sig under ett elstängsel. Stängslet fastnade som en snara om halsen. Grannen hittade den stackaren död nästa morgon.

Hjortar hoppar inte över, de försöker krypa under och lägger då huvudet bakåt. Därför kan de ganska lätt snara sig själva... crying.gif
Piccante
Jag tror att älgar saknar självbevarelsedrift. De är så stora och robusta så de behöver inte väja för något de är vana vid att allt och alla flyttar sig för dem. För några år sedan hade vi älgar hemma som delade Gossen Rudas fascination för tåg. Men en dag så stod älgarna kvar på rälsen och studerade tåg när tåget kom sick.gif
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2007, 10:02) *
Älgar och grindar passar ibland inte så bra ihop. GP för den som vågar.

Varför har man spetsiga grindar?!?? För inbrottjuvar? crying.gif
anna_rispan
Ja sånt där händer visst då och då. Vid en av kyrkogårdarna därikring jag bor var det ett rådjur eller en hjort som hoppat över o fastnat på spetsigt staket.

Stackars djur.
mamamaggan
Bidrar med en något roligare händelse med en älg inblandad.

Min moster och morbror hade för många år sedan en liten torpstuga som sommarnöje. Det var varmt och de lämnade köksfönstret öppet när de gick och la sig. På natten vaknade min moster av något konstigt ljud utifrån köket. Hon gick dit och tittade. Vad får hon se ? Jo en älgtjur hade lyckats få in huvudet genom det öppna fönstret !

Hon skrek till och älgen blev rädd. Han drog snabbt tillbaka huvudet och fick med sig hela fönsterkarmen med vidhängande fönster. Det sista hon såg av honom var hur han sprang till skogs med deras fönster om halsen. laugh.gif
anna_rispan
Nej....gudars det låter som rena buskisen!
Chamomille
CITAT (anna_rispan @ 24-09-2007, 17:16) *
Nej....gudars det låter som rena buskisen!

Nejdå sånt händer. Här var det en älg som sprang iväg med grannens parabol. rotfl.gif Han trassla in sig i hela skiten och sprang iväg. Men usch, inte roligt med älgen som hoppa i staketet... sad.gif
Samsara
Det är ju oftast unga älgar som råkar ut för dessa tragiska händelser. Oftast gäller det när dom ska leta upp nytt revir till sig själva då dom kommer in i byar och städer och blir förvirrade.

Jag håller med att det är synd om djuren, men hur ska man kunna göra det säkrare för dom?
Gossen Ruda
Sagt av en person på Naturhistoriska museet bl.a med ansvar för inrapporteríng av däggdjursobservationer OCH samtidigt jägare: "Skogens konung är dessutom skogens dummaste kreatur". Inte lätt när såna går på stadsvandring.

Vid sommarstugan var det en älg som blev påkörd av tåget. Det var mörkt men jag hörde dunsen och letade upp kraken som mulat direkt. Nästa morron när jag spårade lite såg jag vad som hänt. Den hade stått på ena av sidan spåret när tåget kom ut ur tunneln bredvid. Älgen blev rädd och ville in i skogen på andra sidan men att kapplöpas med ett X2000, som då hette X2, är inte lönt. Hade den stått kvar eller rört sig FRÅN spåret hade det gått bra, nu flög den 25 meter efter närkontakten.
Netha
Uj så otäckt!!! Stackars. sad.gif

Vi har haft älgar runt knuten... tack o lov inga grindar.
Kathy
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2007, 20:58) *
Sagt av en person på Naturhistoriska museet bl.a med ansvar för inrapporteríng av däggdjursobservationer OCH samtidigt jägare: "Skogens konung är dessutom skogens dummaste kreatur". Inte lätt när såna går på stadsvandring.

Vid sommarstugan var det en älg som blev påkörd av tåget. Det var mörkt men jag hörde dunsen och letade upp kraken som mulat direkt. Nästa morron när jag spårade lite såg jag vad som hänt. Den hade stått på ena av sidan spåret när tåget kom ut ur tunneln bredvid. Älgen blev rädd och ville in i skogen på andra sidan men att kapplöpas med ett X2000, som då hette X2, är inte lönt. Hade den stått kvar eller rört sig FRÅN spåret hade det gått bra, nu flög den 25 meter efter närkontakten.

Något liknande hände mig för sisådär 10 år sen då vi var på väg ner till Gbg. En rådjurskalv hade kommit över på fel sida om viltstängslet intill motorvägen och skulle över till andra sidan av vägen. Han började springa ikapp med vår bil flera meter...........jag funderade på om jag skulle bromsa eller accelera...och precis då dängde han rakt in i sidan och studsade bort från bilen.
Vi stannade för att kolla hur det hade gått med kalven. Som tur var så var han oskadd och mest omtöcknad. Ytterligare en bil stanande och vi lyckades tillsammans få upp kalven på rätt sida om viltstängslet.
Berith
Har inte kollat Rudas länk, vill inte se sånt som ni beskriver. crying.gif

Men...! Var det inte Sylvia som berättade för några år sen att hon hjälpte en älgkalv att förenas med älgmor. Sylvia fick inte åka förbi för älgen eller nåt sånt? g.gif
Berith
CITAT (Berith @ 25-09-2007, 06:38) *
---
Men...! Var det inte Sylvia som berättade för några år sen att hon hjälpte en älgkalv att förenas med älgmor. Sylvia fick inte åka förbi för älgen eller nåt sånt? g.gif

Har nu försökt hitta den där tråden men kammade noll. Kanske att det var nån annan....? dunno.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon