CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2007, 20:58)

Sagt av en person på Naturhistoriska museet bl.a med ansvar för inrapporteríng av däggdjursobservationer OCH samtidigt jägare: "Skogens konung är dessutom skogens dummaste kreatur". Inte lätt när såna går på stadsvandring.
Vid sommarstugan var det en älg som blev påkörd av tåget. Det var mörkt men jag hörde dunsen och letade upp kraken som mulat direkt. Nästa morron när jag spårade lite såg jag vad som hänt. Den hade stått på ena av sidan spåret när tåget kom ut ur tunneln bredvid. Älgen blev rädd och ville in i skogen på andra sidan men att kapplöpas med ett X2000, som då hette X2, är inte lönt. Hade den stått kvar eller rört sig FRÅN spåret hade det gått bra, nu flög den 25 meter efter närkontakten.
Något liknande hände mig för sisådär 10 år sen då vi var på väg ner till Gbg. En rådjurskalv hade kommit över på fel sida om viltstängslet intill motorvägen och skulle över till andra sidan av vägen. Han började springa ikapp med vår bil flera meter...........jag funderade på om jag skulle bromsa eller accelera...och precis då dängde han rakt in i sidan och studsade bort från bilen.
Vi stannade för att kolla hur det hade gått med kalven. Som tur var så var han oskadd och mest omtöcknad. Ytterligare en bil stanande och vi lyckades tillsammans få upp kalven på rätt sida om viltstängslet.