Full version: Sockerärter
Eva i Skåne
Är nybörjare på grönsaksodling och har bara lite smått på prov, men oj vad det går bra med sockerärter laugh.gif. Jag smaskar i mig ett par varje kväll när jag går och "inspekterar ägorna" rolleyes.gif och i helgen ska jag ta min första skörd.
Prova om ni inte redan har. De sköter sig själv, blommar i massor och smakar så gott. OCH är så dyrt att köpa.
Magdalena
Hihihi tongue.gif
Samma här - går och smaskar på ärter när jag vattnar på kvällen. De har kommit så snabbt - det var bara en dryg vecka sedan de började blomma och nu hänger det ärter överallt!
Mythen
Hej!

Mina sockerärter vill ju inte klättra vad ska jag göra?? Har stöd av pil.
Nina unsure.gif
Magdalena
Hmmmm, vill de inte klättra? Hänger de på sidorna istället? Jag har hjälpt mina "lite" på traven dvs lindat kring tråd och pinnar. Jag satte upp ettt spaljé "på tvären" men det räckte inte. Så nu har jag satt upp långa bambunnar och spänt sånt där grönt trädgårdstråd emellan på 3 nivåer. Det verkar fungera. Nu är de kring 1 meter höga!
Eva i Skåne
Jag var borta i tre dagar och trodde att jag skulle skörda små goda ärtskidor när jag kom tillbaka. Jaja, trodde alltså. På dessa dagar hade det börjat utvecklas stora ärter i dem, så de fick växa lite till och nu har vi haft en sommarsoppa med egna små morötter, gröna ärter och annat gott. Inte vad jag tänkt, men gott ändå.
Jag ska prova sätta en omgång till. Jag tyckte jag läste i någon tidning att ärter och böner kunde hinna med en andra skörd.
Magdalena
Har njutit av ärter i ett par vekcor nu, dagligen. Men nu har de slutat blomma sad.gif
Är det så kort säsong på dem? Jag vill ha mer!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon