Anna Z
Jag har ett äppleträd med ganska mycket äpplen på. Nu har jag problemet att fåglarna hackar sönder dem och förstör dem innan jag hinner plocka ner dem! Nästan alla äpplen är förstörda vilket är jättetråkigt. Vad kan jag göra för att undvika detta?
/Anna
KURT
Jag har också sett fåglar som hackat på äpplen, men det har bara varit mogna äpplen av mycket mjuka sorter t ex transparente blanche. Är de så mjuka att fåglarna (trastar?) hackar på dem så kanske de trots allt är mogna? Jag tror att de är svårt att hindra dem.
Anna Z
Det är gravensteiner, inte så mjuka väl? De började hacka på dem för ngn månad sedan och då var de (äpplena) inte klara.
ingrid fuxwall
Även jag har problem med att fåglarna äter upp allt, både äpplen, plommon och resten av det jag tänkt använda mig av
tinnak
Jaa, och i år var första året vi fick frukt på vårt päronträd och vi var så förväntansfulla. Där var ca 20 päron som såg ut att kunna bli jättefina. ETT hann vi plocka, för att kolla om dom var plockfärdiga (som dom inte riktigt var) men det var gott iallafall. En vecka senare fanns det inte ETT ENDA päron kvar. GRRR Är det tacken för att man har matat dom jädra skatorna med sniglar hela sommaren?
Nina H
Jag såg ett tips om att speglar kunde skrämma bort fåglar så i mina fruktträd dinglar det utrangerade cd-skivor. Ja, lite hjälper det, tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon