När brukar ni i norra Sverige höstså perenner? Det får väl inte vara för tidigt, eftersom det är risk att de hinner gro före vintern då? Jag tänkte peta ner lite frön av bl.a Hosta och Akleja i såkrukor och gräva ner i pallkragen över vintern.
Margith
24-09-2007, 15:44
Perenner som ska ut brukar jag börja så den 1/1. Jag gräver ner dem under snön.
Hostorna sådde jag inne i feb-mars....
kerstin z5-6
24-09-2007, 17:16
I januari -det är ingen idee tidigare -de gror ju ändå inte förrän det blir varmt -däremot kan sådderna ätas upp av sork o fåglar nu innan snön -avvakta
föresten varför hosta ute ?
Magdis, hostafröna som jag fick från Ewa z3 grodde tvärfort på golvvärmen i badrummet

. Jag sådde 6/1 och det grodde den 11/1 så jag tror att det är bättre med undervärme än med höstsådd

.
/Anki
kerstin z5-6
24-09-2007, 17:58
japp + 22 fukt o undervärme får fart på dem direkt -och de har lång utvecklingstid som småblad så det är bra att börja med dem ganska tidigt på året
...och så här såg den ut i slutet av augusti.
[attachment=7708:hostaknopp__Large_.jpg]
Tyvärr så har den ännu inte slagit ut men blir hösten lång och varm så kanske

.
/Anki
kerstin z5-6
24-09-2007, 18:40
Nä, just den här står ganska mörkt till....jag har fler ur samma frösådd som inte alls är så här frodig

. Det var bara lite kul att få visa den
/Anki
kerstin z5-6
24-09-2007, 18:51
Bra!! -då har du den att visa sen i vår ,när folk som sått hosta är oroliga för att de växer så sakta
Att jag ville sätta ut perennsådd nu på hösten är mest för att jag är otålig att börja. Har plockat frön från mina egna Hostor och ville därför sätta några ute och så resten inomhus i vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.