Full version: Clematis Dr Ruppel
Bee
Nu har jag äntligen fått mina två Dr Ruppel i jorden. Dom har stått i en påse på altanen i två veckor men ser finfina ut. När jag köpte dom var det egentligen Nelly Moser jag var ute efter men det blev dessa. Jag kollade innan på nätet att även Dr Ruppel hör till Grupp två, dvs skall inte skäras ner helt till våren.

När jag klippt av den ena etiketten tittade jag på planteringsråden. Där står att den skall klippas ner till 30 cm i mars! Hur går det här ihop egentligen? Skall jag klippa lite eller helt?
Mollis
Ojdå! Jag har en Dr Ruppel och den har jag aldrig skurit ner, bara ansat lite där det har behövts... den klättrar mot en spalje och blommar fint i alla fall.

//Mollis
kerstin z5-6
jag tror rådet på etiketten i så fall gäller år ett -dvs om du planterat den i våras -nu kan du avvakta o se hur mkt som frusit bort i vår
cecland
"skära ner halvt" (grupp 2) betyder ca 30 cm 1:a året som Kerstin säger, 2:a året ca 70 cm, 3:e året 100-150 cm. Detta enligt http://www.clematis.com.pl/wms/wmsg.php/321.html

Själv beskär jag min The President (också grupp 2) hårdare eftersom den växer i kruka. 30 cm varje år ca. Annars skulle den bli för stor.

Man kan beskära hälften av rankorna hårt om man vill men vara mer försiktig med resten, så är man säker på att få den 1:a blomningen.

Egentligen behöver man väl inte beskära alls, men om man inte gör det hamnar blommorna väldigt högt upp så man kanske inte ser dom.
Bee
Då avvaktar och ser vad som händer till våren. Dom är 35-40 cm nu och blommar jättefint smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon