Full version: Om datorer och så
anna_rispan
Hej!
Ännu ett inlägg om datorer och inställningar. Jag vet att det finns en bunt att söka rätt på men...

grejen för mig just nu är att skolan jag studerar på har skaffat nya skärmar som är platta och jättestora, plus att hela konkarongen innuti ser helt annorlunda ut. jag lyckades byta från engelska till svenska men hur gör jag för att de inte ska vara så fruktansvärt stort?!

Bokstäverna på internet ser stora och suddiga ut. Hur kan jag fixa till det?? help.gif
anna_rispan
Hittade det här som Lady G Skrev för ett tag sedan.

CITAT (LadyG @ 08-09-2007, 21:39) *
Funderade vidare lite smile.gif

Prova att använca CTRL och + (zooma in) eller CTRL och - (zooma ut), kanske?

men det funkar inte här... kan man väcka liv i siffertangenterna på nåt sätt?
*Stintan*
Kanske under visa uppe i verktygsfältet.
anna_rispan
Jag hittade precis det och klickade på textstorlek o sedan minst men det syns ingen skillnad i här på odla tex.
*Stintan*
På Odla kan du ju ändra skärmupplösningen längst ner på sidan kan det va något då hum.
kollade oxå att ändra textstorlek och det hände inget kanske man måste starta om datorn men jag vet inte.

anna_rispan
mm, jag säger också hum. testade de olika alternativen för forumet. ingens törre skilland förutom att det ändrades på bredden. och textstorleken syntes som storlek minst syntes när jag sökte på google.
Tobe3
Du kan inte gå in på skärminställningen och ändra upplösning där?
Kontrollpanelen - Bildskärm - inställningar - SKÄRMUPPLÖSNING
anna_rispan
Jo det var ett alternativ som fungerade. Nu är det bättre storlek i allafall.

Tack.
Carl
Hi!
Gå in på Kontrollpanelen sen bildskärm sen inställningar. Prova med olika skärmupplösningar (skjut reglarset). så funkar det!!
Inga från Närke
CITAT (anna_rispan @ 24-09-2007, 16:38) *
Hej!
Ännu ett inlägg om datorer och inställningar. Jag vet att det finns en bunt att söka rätt på men...

Du kanske kan få mera hjälp om du lägger frågan i denna tråden:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showforum=31

krellus
Vi köpte 20" Widescreen skärmar på jobbet och det tog rätt lång tid att "labba" sig fram till "rätt" upplösning för att texten inte skulle bli suddig etc. Det intressanta är att vi alla har olika upplösning.

Jag som är "närsynt" gillade en helt annat upplösning än mina kollegor så det är bara att testa tills du hittar något du gillar. Jag har 1400x1050.
anna_rispan
Krellus: jag kan tänka mig att det borde skilja lite mellan olika personer.

CITAT (Inga från Närke @ 25-09-2007, 11:46) *
Du kanske kan få mera hjälp om du lägger frågan i denna tråden:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showforum=31

Tack för påminnelsen. Men de tips som redan dykt upp i tråden räddade mig tillräckligt för det tillfället.

Jag får fortsätta nästa gång jag surfar på skolans datorer. smile.gif
elleave
CITAT (anna_rispan @ 24-09-2007, 16:45) *
kan man väcka liv i siffertangenterna på nåt sätt?

Finns en liten knapp ovanför som heter "numlock"
anna_rispan
CITAT (elleave @ 25-09-2007, 16:44) *
Finns en liten knapp ovanför som heter "numlock"

Okej! Tackar! Jag ska se efter den nästa gång jag råkar ut för döda siffertangenter. smile.gif
Carl
Hi!
Vad har du för skärm??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon