Full version: johannesbrödsträd
gunvor
släpade hem den från ngn resa i mellersta östern för länge sedan. Funderar nu på om man skall plocka ut fröerna och försöka göra träd. Nån som vet ngt? den skramlar så fint så nog finns det fröer i den!

Johannesbrödsträd (Ceratonia siliqua). Fröna väger alltid exakt 0,205 gram. Trädets grekiska namn keration har gett namn åt måttet carat, eftersom fröna användes som motvikt när man vägde guld och diamanter. Enligt Bibeln åt Johannes Döparen denna frukt i öknen.
RibesRubusVitis
Du ska inte räkna med någon grobarhet i så gamla frön. När mina två sista johannesbrödplantor dog det senaste året (den ena 20 år gammal, den andra kanske 5), hittade jag av en slump en gammal ärtskida (6-7 år) och lade den i vatten något dygn för att lättare komma åt fröna. För tre månader satte jag exakt 25 frön och sedan två månader har jag 1 ny planta, ett par centimeter hög.

(PS. Jag har inte glömt att jag lovat en dam i Uppsala nya frön, om det blir några.)
lissa
Det låter ju lite väl gammalt, men om du inte ska spara dom som minne har du ju inget att förlora...man vet ju aldrig smile.gif
gunvor
verkar inte så hoppfullt då!
Trodde det fanns ngt religiöst o evigt liv i den men icke!!!!
Blomstertanten
Man vet aldrig ! Under har ju skett förr tongue.gif

Om du trots allt provar så måste du lova att rapportera hur det går ! flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon