Full version: Lite hjälp tack...
Skånetös
Bild 1. Vad heter detta??? Buske..

Vi hade så mycket frukt på våra fruktträd i år, men fick tyvärr knappt njuta av den eftersom nästan allt ruttna. Träden aldrig blivet klippta, vilket resulterade i en massa rutten frukt eftersom där inte var ng luft i träden. Har jag dödat dem? Har aldrig klippt träd innan, hade en bok men läste inte så flitigt i den sad.gif Var lite arg under klippningen vilket kanske resulterade i resultatet. Klippte träden i lördags men de har inte blött....

Bild 2. Vårt päronträd välsnaggat...
Fenja
Bild 1 är en klasespirea.
Träd är jag inte bra på så det får någon annan svara på.
Mvh
Fenja
renate
Aj jaj jaj,stackars päronträd.Du var nog lite väl arg på trädet,du har inte klippt, du har stympat trädet, det kommer inte att bära frukt nästa år,men en massa vattenskott lär du får.Det hade varit bättre du om du hade låtit trädet oklippt.Men ok det växer upp igen tror jag.Det är inte lätt att klippa fruktträd, jag är inte bra på det heller.
Alexander-VG-zon3
säger det samma det där va en ner stubbning av trädet inte alls bra .

allmänt om beskärning
ta veck en av dom korsade grenarna ( den svaga och lämna kvar den starka)
dom grenar du toppar ska riktas ut ifrån kronan och inne i kronan har du det luftigt
alla inåt riktade grenar tas veck
gallra vattenskott
spara grenkragen ( ta veck grenen rätt )
svaga och sjuka och döda grenar tas bort
forma kronan snyggt
spara frukt bärande skott
alla grenar du toppar ska du klippa av vid ett utåt riktat ögon
rensa stammen från vattenskott och skott från roten
beskär i JAS

ditt träd - ser att du har svåra sår på ditt träd vilket det kommer ha svårt att läka och valla över , använd inte sår salva eller trädbalsam det gör det mycket värre . det du måste göra nu är att gallra alla dom tusentals vattenskott som kommer komma då rotsystemet är stort . och sen forma om trädet ( efter att du läst en beskärnings bok noga ) .
Tesa
Det positiva är ju att du beskurit trädet nu i JAS så det kommer nog inte att bli lika mycket vattenskott som om du gjort det i vårvinter..
KURT
CITAT (Tesa @ 25-09-2007, 10:29) *
Det positiva är ju att du beskurit trädet nu i JAS så det kommer nog inte att bli lika mycket vattenskott som om du gjort det i vårvinter..

Om det överlever så kommer det ändå att blir väldigt mycket vattenskott.
Alexander-VG-zon3
CITAT (KURT @ 25-09-2007, 12:12) *
Om det överlever så kommer det ändå att blir väldigt mycket vattenskott.

håller med kurt , då rötterna är anpassade efter en stor krona så kommer det explodera av vattenskott .
Skånetös
Ojoj nu gjorde ni min sambo besviken. Han höll tummarna på jag dödat dem... hihi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon