Bernt E
Hej!

Har en stor björk på min tomt som jag tänkte ha kvar men rötterna har förstört gräsmattan och sökt sig in mot huset. Tänkte gräva runt röttern på gräsmattan och kapa dom, men risken är väl att trädet dör och trillar in på huset eller ut på vägen, kanske kapa ner björkskrället, eller?

Mvh,
Bernt
Tosan
Ja, jag tror nog att du antingen får lära dig leva med rötterna eller ta ner eländet. Att kapa nån enstaka rot kan de nog klara, men fler än så skulle inte jag vilja ge mig på iaf. Särskilt inte de grova.
Men jag kan lova att det bästa vi gjort är att ta ner våran enorma hängbjörk som vi hade mitt på gårn. Den damp i backen och i samma ögonblick var det som om nån tände lyset smile.gif
Cilla
Anledningen att björk numera mycket sällan planteras som stadsträd i gatumiljö är att de inte klarar störningar i rotsystemen som stadsträd måste klara när gator grävs upp och rör läggs om mm. Rotskador på björk visar sig snabbt som rotröta som blir stamröta.

Björk tillhör samtidigt de träd vars rötter mycket sällan ger negativa effekter eller skador på byggnader, murar mm.

Om rötterna visar sig i gräsmattan är det högst naturligt - rötterna växer på bredden och marknivån på gräsmattemiljöer sjunker eftersom organiskt material ofta tas bort genom krattning mm. Där rötterna är grova kan man utan problem lägga på 5 cm organiskt material och antingen låta gräset ta sig upp själv eller så i nytt.

Eller så fäller man björken. Att kapa rötter är ett riskprojekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon