Finns det nåt sätt att föröka rosor på ?
Hur gör man i så fall och när.
tacksam för svar
Anders i Skåne
Hej!
Jag satte igår faktiskt igång två sticklingar från två av mina rosor, new dawn och maigold! Man kan vårföröka och höstföröka rosor, nu under snart sensommaren blir det höstförökning. Ta och klipp av en gren från en ros, helst en där det suttit en blomma. Ta med en såpass lång gren att ca 4-5 bladpar kommer med. Gör snittet längst ner NEDANFÖR ett blad, klipp av upptill direkt OVANFÖR ett blad. Klipp av alla bladen utom de 1-2 översta. Sätt sticklingen i vatten, så att allt utom de två översta bladen är i vattnet. Vänta på rötter, sätt sedan sticklingen i jord, lätt god planteringsjord upplättad med sand eller leca. Gärna en påse över för fuktigheten. Håll borta blomflugor som trivs i fukten då deras larver äter rötterna! Spruta med vatten och ev insektsdödare. Håll efter så att ej svamp bildas. Nu är det bara att invänta att rosen tar sig, håll den inne under vintern och plantera ut nästa vår!
Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
18-07-2003, 16:41
Man kan även prova med avläggare ifall det går att böja ner en gren mot öppen jord (gör en liten skada i den biten av grenen som grävs ner i jorden).
kerstin z5-6
19-07-2003, 21:02
Eller sticka i sandblandad jord med glasburk över ..skrapa lite på den nedre delen så bildas rötter lättare , tar ca 6-8 v
Går föröka vilka som helst på detta sätt -Har en del snittrosor tex som jag gjort buskar av ..finns i mitt rosalbum
Albarosor och gammeldags är dock de som gått lättast att föröka
Nämen! Va? Går d o göra BUSKAR av SNITTROSOR???
Fanken va häftigt! Berätta mera! Vill prova NU!!

Tack så mycket för alla tips, jag ska genast prova !!