Hej!
Jag har ca 10 meter tomtgräns som jag vill täcka igen med något för insynsskydd.
Vi har stora gamla syrenbuskar som angränsar till denna snutt och finast vore väl att få dem att sprida sig vidare
men jag vet inte hur man gör.
Jag har hört att man kan ta rotskott från dem och plantera i egen jord. Tar man bara av skotten där de går in i jorden då? Utan rötter?
Hur stora bör de vara och hur glest bör jag plantera dem?
Vi behöver få till något som blir några meter högt för att få bra insynsskydd.
Våra syrenbuskar är nog minst 3 meter höga och väldigt vida men de är gamla också.
Kanske det tar för lång tid att planera syren och vänta på den höjden.
har någon tips på andra snabbväxande buskar som blir höga och täta? Gärna yviga och lite gammaldags.
Vi bor i zon 6
Jag vill gärna, om ni har tips, vta namn på busken samt hur snabbt de växer mm samt om de trivs i vår zon.
Om någon har lyckade erfarenheter av att ta skott från egna syrenen och "förlänga" häck eller buskage vill jag gärna veta vilka erfarenheter ni har om detta. Gick det bra, när gorde ni det, tog det lång tid samt hur gjorde ni?
Jag vget inget om hur man tar skott och planterar dem så förklara gärna utförligt.
tack på förhand!
menar förstås buskar
Muskar var ett bra ord! Det är lite så de ser ut... muskiga.
Att förlänga syrén med rotskott går förträffligt, men det tar lite tid. Rotskott innebär just det - rot + skott, och du gräver upp de minsta skotten med så mycket rötter som möjligt och flyttar dem. Bäst utvecklas de på nya stället om du istället för små gropar eller enskilda hål gräver ett dike. Då har du luckrat jorden så att de små plantornas rötter kan söka sig i sidled de första åren, som är de som vedartade plantor behöver lite hjälp på sin nya plast.
Det tar som sagt lite tid att få fräs på rotskottsplantor, men det är billigt. Du kan kombinera det med att köpa några syrénplantor också. De är oftare kraftigare än de man lyckas gräva upp från en befintlig buske.
Gräv dike så brett du orkar och minst 1 meter brett om du vill ha ordentlig fräs på tillväxten de första åren, ca 40-50 cm djupt brukar räcka i de flesta jordar, lägg tillbaka den befintliga jorden i diket först, vattna, lägg överst på en säck kogödsel per meter dike (som är 1 m brett), plantera skotten och kanske de nya plantorna och se till att vattna ordentligt en gång i veckan hela nästa säsongs bladsäsong så kan du få upp en syrénhäck snabbt.
Man kan också sticklingföröka syrén genom att klippa grenar och sätta i backen elelr i kruka, men det kräver ännu mer jobb och ett dike kommer du inte ifrån iallafall...