Full version: När är det dags?
Elisabeth P
När är det dags att gräva upp diverse lökar som inte tål vintern?
Gladiolusen blommar ju t.o.m fortfarande...........sen har jag även kallor, spindellilja, anemoner och iris.
Tänker mest på om de kan ruttna bort av allt regnande? Frost har det vart nån enstaka natt.
Tosan
Efter första frosten har jag hört... men det är ju lite trist när de nyss börjat blomma...
AnnammA
Jag brukar låta mina anemonknölar vara kvar över vintern, men jag bor i zon 1-2, och de brukar klara vintern här om de är planterade i bra lägen mm.

Dahliaknölarna brukar jag däremot gräva upp efter första frosten som tar blommorna.
Mina knölar förvarar jag i frigolitlådor i ett frostfritt utrymme i närheten av huset.Det brukar bli bra.

Hälsn

AnnA
Elisabeth P
Kanske dags att börja gräva nu då? g.gif
Ciczi
Förra hösten glömde jag bort att jag hade gladioler i backen... Nu var det ju en mild vinter och vi hade inte ens tjäle i marken här i Trelleborg. Men mitt glömska minne fick sig en smäll när det började växa upp spetsiga saker på samma ställen som jag hade haft gladioler på förra året.

Så de fick stå där de var och gisses vad de blommade tjusigt i år. Förra året blommade de inte alls. Det gjorde alltså susen att de fick vara i backen hela vintern. Men en sån mild vinter lär vi inte få i år igen väl?

Mina anemoner står ute alltid och de fåntrattarna blommar lite när som. Men det är rätt charmigt att det dyker upp en blomma när det absolut inte ska - i december... wacko.gif

Ciczi
Elisabeth P
oj då, ja ibland kan det vara bra att "glömma" giggle.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ciczi @ 29-09-2007, 21:39) *
Förra hösten glömde jag bort att jag hade gladioler i backen... Nu var det ju en mild vinter och vi hade inte ens tjäle i marken här i Trelleborg. Men mitt glömska minne fick sig en smäll när det började växa upp spetsiga saker på samma ställen som jag hade haft gladioler på förra året.

Så de fick stå där de var och gisses vad de blommade tjusigt i år. Förra året blommade de inte alls. Det gjorde alltså susen att de fick vara i backen hela vintern. Men en sån mild vinter lär vi inte få i år igen väl?

Mina anemoner står ute alltid och de fåntrattarna blommar lite när som. Men det är rätt charmigt att det dyker upp en blomma när det absolut inte ska - i december... wacko.gif
Ciczi

gladioler tål -17c så du kan lugnt lämna dom där i marken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon