enefalk
Hej!
Jag har just planterat ett äppelträd, och nu idag så backade målaren på det med sin skylift. mad.gif

Barken fläktes bort på några ställen på stammen.
Det är ganska små skador, och alla är på samma sida av stammen - naturligt nog rolleyes.gif

På vissa av ställena är barken helt borta, så att veden syns.
På andra sitter barken fast i ena kanten men är uppfläkt och sitter och "fladdrar".
Hoppas ni förstår ungefär hur jag menar...

Nu undrar jag:
Ska jag göra något för att hjälpa trädet att läka ihop skadorna?
Typ binda fast den lösa barken - i så fall med vad?
Ska jag skära rent kanterna runt nötskadorna där barken är helt borta?
Använda ympvax?

Som ni hör så är jag nybörjare på sånt här, och jättetacksam för alla råd!

Skogsbrynet
Hej eftersom du inte fått något svar, vill vi ge dig lite råd om vad du kan göra. Går det inte att få någon ersättning av målaren, prata med honom först. Du kanske kan rädda trädet, om du gödslar på våren så att växtkraften kommer i gång och trädet läker ut skadan. Försök har gjorts på olika håll med ympvax, men utan resultat. Lycka till
Jan af Lisö
Du har två alternativ:

1. Plantera ett nytt träd, du skall ju ändå leva med trädet i minst 40 år

2. Renskär såren och låt dem läcka, det borde funka bra på ett ungt och friskt träd. Óm jag har fattat inläggen på Forumet rätt, så läcker såren bäst utan ympvax eller andra "hjälpmedel".
stjärnflickan
Ett avancerat sätt att rädda trädet är att göra en bryggymp över såret. Du skär kanterna rena och sticker en kvist (eller flera, beroende på bredden på såren) från samma träd under barkkanterna. Pinnen måste skäras snett, men platt, med ren kniv så att den får så stor "limyta" som möjligt, i båda änden och sedan sticker den försiktigt under barken. Sedan sätter du bred gummiband över där pinnen går under barken, så att den hålls på plats.
enefalk
Hej!
Tack snälla ni för svar!
Jag skär rent runt kanterna, och gödslar ordentligt i vår.
Målaren har lovat ersätta mig om trädet inte skulle hämta sig...
Bryggymp vågar jag mig inte på, så jag får hoppas att det går bra ändå!
Alexander-VG-zon3
CITAT (enefalk @ 05-11-2007, 15:32) *
Hej!
Tack snälla ni för svar!
Jag skär rent runt kanterna, och gödslar ordentligt i vår.
Målaren har lovat ersätta mig om trädet inte skulle hämta sig...
Bryggymp vågar jag mig inte på, så jag får hoppas att det går bra ändå!

SKÄR INTE RENT !!! ,, låt trädet va , det läker bäst själv utan vår hjälp . det kommer valla över det med tiden . klipp endast bort det som fladdra jätte mycket . skött det till våren med vatten och näring så kommer det läka fint med tiden . plus trädet svävar inte i livsfara den har närings upptag på andra sidan av stammen som inte är skadad . absolut ingen balsam eller vax över såret
enefalk
Åhå, då tar jag det lugnt med skärandet och vårdar det desto mer med vatten och gödning.
Tack igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon