Gorres
Hej alla glada trädgårdsexpterter. Nu är det såhär att jag har köpt en ny lgh med en liten uteplats.
På den här uteplatsen så finns det en rabatt som är ca. 1 meter djup och 5 meter lång.
Nu är det så att den här rabatten hela dagen nästan täcks av en stor buske, tror det är rönn (då blir det ändå träd va?).smile.gif
Men iaf. den här rönnen gör så att rabatten ligger i skugga nästan hela dagen förutom på kvällkvisten då solen har gått runt rönnen och kikar in lite på uteplatsen.
Nu behöver ju jag er experthjälp. Jag skulle behöva lite tips om lättskötta växter,buskar, träd eller dyligt som trivs bra i skugga och inte kräver allt för mycket omvårdnad, även om jag självklart vet att alla växter måste tas hand om. Men lättskötta iaf.
Så kom igen nu tjejer och killar, give me your best!

Med Vänliga Hälsningar.

Trädgårdstomten
Inga från Närke
Om rönnen står på din tomt så kan du ju besäkra den så att ljus kommer ner till din rabatt. Du skriver att det är en buske. Rönnen kan då stammas upp med att kapa nedersta grenarna intill stammen, sedan kan du klippa in befintliga grenar som har blivit för stora och eventuellt ta bort några också för att glesa. Så har jag gjort med vår lönn.
Växter som passar kan du få hjälp med där du köper dem, sök även på nätet och här på odla i olika trådar.
Lycka till.
Gorres
Det är ju det som är grejen. rönnen är dessvärre inte min. Ett staket skiljer rabatten från rönnen och tror inte det är så poppis om jag skär ner hela rönnen. även om jag skulle vilja..smile.gif
kerstin z5-6
I den här tråden finns växtförslag som passar
Här
Ytterligare förslag på höga perenner är Silverax , riddarsporre , Stormhatt
Krolliljan
HÄR finns lite om skuggväxter.

Kanske kan du hitta ngt där.yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon