Full version: Hibiscus syriacus
ulrika palm
Har fått en syriacus i present och har inte hunnit läsa på hur den vill ha det i vinter.
Kan den stå kvar i sin kruka som är hyfsat stor i förhållande till växten, om jag sedan ställer den mycket ljust och svalt.
Eller ska jag gräva ner den ute? Den börjar nämligen gulna ordentligt nu och det känns som den vill bli av med bladen nu över vintern.
/Palm
Alexander-VG-zon3
vilken zon bor du i ?
Lady Hamilton
Jag bor i zon 4-5 så jag övervintrar mina innomhus i ca + 5-10° Frilandshibiscus är löv-fällande och behöver de inte övervintras ljust.
Eftersom en av mina blommar som bäst just nu så har jag den stående ljust Men sedan när den blommat över och börjar fälla bladen kommer jag att förvara den mörkt och svalt
ulrika palm
Mitt ljusa läge är tyvärr lite för varmt då, antar jag.
Vad tror ni om en jordkällare, är det för fuktigt ?
Potatis och Dahlia går bra men fuchsia går inte..
Jag bor fö i zon 3 med mycket blåst.
/palmen
Alexander-VG-zon3
den klarar -28c vet folk i Sverige som har den i zon 4 där den klarat vintern . så plantera den i söderläge . skotta massa snö över den snön skyddar mot blåst . mina står med blåsigt och öppet och klara sig utan skydd och stark barfrost . ja det blir för varmt för den hibsikus kräver -6c -9c som varmast på vintern för att vila ordentligt . en fuktig varm källare är inte bra .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon