Full version: Jorden
rosita
Sonen är snäll och gräver bort jorden där vi ska bygga upp växthuset bravo.gif Så glad jag blev när jag såg hur mycket daggmask det lever i jorden i kökslandet! Många, stora, feta maskar som jobbar hårt! yahoo.gif Sonen jobbar förstås hårt, han med! wub.gif

I växthuset tänker jag odla i hinkar och krukor. Vilken slags jord är bäst att använda då? Ska jag blanda t ex koskit på påse med matorden med mycket mask? Eller hur blandar jag för att få den allra bästa jorden? Givetvis kommer jag att gödsla i krukorna under säsongen också.
rosita
Lyfter upp min nya fråga...
Eva i Västerås
Tomater, paprika och gurka älskar alla kompost. Tomater tar den gärna grov, halvförmultnad.
Så bästa jorden är ren trädgårdskompost, eller varmkompost blandad med lika mycket jord o sand.
Jan Lindgren
Hej!
Det går bra med gödslad och kalkad torv uppblandad med sand och grus. Fördelen med torv är att du slipper ogräsfrön och växtsjukdommar som kan följa med annan jord.
MVH
Jan Lindgren
rosita
Kogödsel på påse då? Det använder jag när jag odlar tomater och gurka på friland, men hur är det i växthus?
Lena i Torslanda
Tomaterna odlar jag alltid i outblandad kogödsel från påse. Den är inte så stark men ger tillräckligt med näring för ett långt tag framåt. Täcker sedan med gräsklipp då och då. Odlar allt i stora krukor vilket underlättar rengöringen av växthuset och jordbytet blir enklare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon