Anna Z
Men är det försent att göra det nu i slutet av september?
Fenja
Jag skulle inte gödsla nu, risken är att gräset sätter igång att växa och klarar sig dåligt när kylan kommer.
Mvh
Fenja
Snigelhatare
Överallt så skrivs det att gräsmattan ska gödslas sista gången i augusti. Men borde inte det vara lite olika i norr och söder. Augusti kanske är rätt i Mellansverige. Förmodligen så har man satt Stockholmsområdet som norm. Men i södra Sverige? Nog borde det gå att gödsla senare där?
renate
Det är ingen ide att gödslar gräsmattan nu i oktober,den slutar snart att växer,väntar till våren istället.
Carl
Hi!
Dom gödslade golbanan i veckan. Visserliggen i Skåne men iaf.
Åsa, mälardalen zon 2
Gödslar man med något som innehåller kväve och gräsmattan har börjat förbereda sig för vintern rinner det mesta neråt mot grundvattnet inte så miljövänligt, i Skåne kan det tänkas att gräsmattan kommer växa och klippas ett tag till men golfbanor är inte speciellt miljövänliga.

Ofta gödslar man mer än man behöver på gräsmattor, man måste ju inte gödsla gräsmattor varje år de växer bra ändå, det finns de som inte gödslat på 15år eller så som har jättefina gräsmattor, trädgårdshandeln vill dock sälja både gödning och kalkning så de går hårt ut med sina experter som hävdar att man måste använda produkterna men det måste man inte alls.
Själv slänger jag möjligtvis ut lite gödning på våren och kanske någon giva till men det är för att jag använder gräsklippet till grönsakerna, om man låter gräsklippet ligga kvar på gräsmattan ger det all gödning gräsmattan behöver.
Krolliljan
Vi gödslar en max två gånger på sommaren.
Den första klippningen på försommaren och sista inför vintern krattar vi upp klippet. men annars låter vi det ligga kvar och gödsla mattan.
Jag hade inte gödslat så här sent.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon