Full version: granatäpple
naga 73
finns det några fler exotiska plantor än granatäppelplantan som tål minusgrader?
flaxss
finna många medelhavs växter som tål frost

oliv -10c -15c
dvärgpalm -12c
väderkvarns palm -15c
yucca sorter -23c -25c
kaktusar sorter -39c
passionblomma -20c
kamelia -15c
myrten -5c
nerium -2c (härdiga framtagna sorter-12c -15c )
härdig banan -20c
agapanthus perenn zon 1-2
lager -9c
rosmarin -15c
dadelpalm -5c
finns jätte många som jag kan rabbla upp som tål frost .
naga 73
vet du om en olivplanta växer fort? om du har en olivplanta så får du gärna berätta lite om den
flaxss
granatäpple håller sig på 1m höjd på friland i sverige i kruka blir den större .

jag har 3oliver på friland dom växer 20-30cm per år . blommar i maj-juni och frukterna hinner inte mogna om man har oliver på friland . i kruka mognar dom över vinternoch blommar april-juni . jag skyddar mina oliver med fiberduk och grön vinterväv och ev regn skydd om det regnar mycket dom är planterade i soligt öppet läge med sandjord .ska du ha den på friland sandjord och söderläge . i kruka vanlig jord uppblandad med sand och sen övervintra 0c +5c ( oliver kräver frost för att blomma bra ) ta ut den på våren först i skuggan sen flytta den soligare och ta in den igen efter nån frost natt .
mogge92
Glöm inte valnöt, för all del tongue.gif
flaxss
CITAT (mogge92 @ 26-09-2007, 16:57) *
Glöm inte valnöt, för all del tongue.gif

fast valnöt är väl inte så exotiska ( vad man nu menar med exotiska?) , vanlig i plantskolor i södra Sverige och i Götaland ser man ju den ofta som prydnads träd i trädgårdar och den är rätt så härdig zon 3-5 .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon