Full version: granatäpple
naga 73
finns det några fler exotiska plantor än granatäppelplantan som tål minusgrader?
Alexander-VG-zon3
finna många medelhavs växter som tål frost

oliv -10c -15c
dvärgpalm -12c
väderkvarns palm -15c
yucca sorter -23c -25c
kaktusar sorter -39c
passionblomma -20c
kamelia -15c
myrten -5c
nerium -2c (härdiga framtagna sorter-12c -15c )
härdig banan -20c
agapanthus perenn zon 1-2
lager -9c
rosmarin -15c
dadelpalm -5c
finns jätte många som jag kan rabbla upp som tål frost .
naga 73
vet du om en olivplanta växer fort? om du har en olivplanta så får du gärna berätta lite om den
Alexander-VG-zon3
granatäpple håller sig på 1m höjd på friland i sverige i kruka blir den större .

jag har 3oliver på friland dom växer 20-30cm per år . blommar i maj-juni och frukterna hinner inte mogna om man har oliver på friland . i kruka mognar dom över vinternoch blommar april-juni . jag skyddar mina oliver med fiberduk och grön vinterväv och ev regn skydd om det regnar mycket dom är planterade i soligt öppet läge med sandjord .ska du ha den på friland sandjord och söderläge . i kruka vanlig jord uppblandad med sand och sen övervintra 0c +5c ( oliver kräver frost för att blomma bra ) ta ut den på våren först i skuggan sen flytta den soligare och ta in den igen efter nån frost natt .
mogge92
Glöm inte valnöt, för all del tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (mogge92 @ 26-09-2007, 16:57) *
Glöm inte valnöt, för all del tongue.gif

fast valnöt är väl inte så exotiska ( vad man nu menar med exotiska?) , vanlig i plantskolor i södra Sverige och i Götaland ser man ju den ofta som prydnads träd i trädgårdar och den är rätt så härdig zon 3-5 .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon