Full version: cherimoya
naga 73
hur långt tid tar det innan cherimoya blommar?
Fenja
Om du söker på Cherimoya här på forumet så hittar du en massa information och svar på din fråga där!
Mvh
Fenja
Piccante
CITAT (naga 73 @ 25-09-2007, 17:59) *
hur långt tid tar det innan cherimoya blommar?

Beror ju på hur du har tänkt dig. Har du eller kommer du köpa en planta eller vill du så cherimoya från frö? Funderar du på hur lång tid det tar att odla själv? Som Fenja skrev det finns många duktiga på odla som delar med sig av sin kunskap och erfarenhet. kolla gärna i gamla trådar eller sök på forumet för det finns säkert de som vet.
Kalebass
Jag är själv helt såld på cherimoya. Det finns en hel del att lära från amerikanska trädgårdssidor på nätet. Cherimoya odlas i södra subtropiska Kalifornien, och en nära, tropisk släkting, Sugar Apple (Annona Squamosa), odlas i Florida. Det fräckaste av allt är den cherimoyaliknande Paw Paw som växer i tempererat klimat i östra USA:s inland. Den verkar ha ungefär samma krav på klimat som persika. Funkar ända upp till södra Kanada enligt uppgift på webben.

Vad gäller blomningen på alla dessa tre arter så sker den ganska tidigt på en frösådd planta. Efter 3 - 4 år har jag läst. Det är inte heller orimligt att få frukt av fin kvalitet på ett frösått träd. Det ska alltså inte vara samma lotteri som att så äppleträd från kärna.

Jag har ingen egen erfarenhet av odling av dessa arter och allt jag skrivit har jag läst på olika sidor på internet, så jag vet inte om det stämmer. Men jag har med mig en massa cherimoyafrön från Spanien och skall beställa frön till Paw Paw och Sugar Apple från internet och undersöka saken själv. Skall plantera några paw paw-träd i växthusjorden t.ex..
Christer i Falköping
Pawpaw behöver en mycket lång och varm sommar för att frukterna skall bli goda här i Sverige. Åke Truedsson har två träd (och jag hade två i Tråvad), men de frukterna blev inte alls lika söta ochgida som i U.S.A. Zon1 klarar de i alla fal utan problem.
Christer.
Jan Lindgren
Hej Christer!
Vilken sorts pawpaw hade du? Det gäller att hitta rätt sort som passar i Sverige.
MVH
Jan Lindgren
Hans i Värmland
Är inte papaya och pawpaw samma sak. de går nog inte så bra i Sverige eftersom de är en tropikväxt.
Dessutom är de enkönade och kräver en hanne. De flesta frön i en frukt är hannar och utav 30 frön i en frukt kan det vara 28 hannar.
Jag har odlat dem i Etiopien
oliv
PawPaw (Asimina triloba, Annonaceae) är inte samma frukt som Papaya (Carica papaya). Men namnet ska ha hämtats från papaya på grund av någon ytlig likhet. rolleyes.gif
Christer i Falköping
CITAT (Jan Lindgren @ 17-12-2007, 21:36) *
Hej Christer!
Vilken sorts pawpaw hade du? Det gäller att hitta rätt sort som passar i Sverige.
MVH
Jan Lindgren

Tror inte det var en namnsort. Köpte dem av Truedsson för ett par år sedan. Eftersom de blev kvar i Tråvad(och nu antagligen slängda på komposten) skall jag se om han har fler. Mycket sol krävs i alla fall. Om jag förstår det hela rätt är det värt att vänta de åren det tar tills vi får såpass sol igen, för de skall vara snuskigt goda har jag hört.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (oliv @ 18-12-2007, 09:32) *
PawPaw (Asimina triloba, Annonaceae) är inte samma frukt som Papaya (Carica papaya). Men namnet ska ha hämtats från papaya på grund av någon ytlig likhet. rolleyes.gif

men pawpaw är ett annat namn för papaya i engelskan . men i svenska är pawpaw asiminia

CITAT (Christer i Falköping @ 17-12-2007, 20:20) *
Pawpaw behöver en mycket lång och varm sommar för att frukterna skall bli goda här i Sverige. Åke Truedsson har två träd (och jag hade två i Tråvad), men de frukterna blev inte alls lika söta ochgida som i U.S.A. Zon1 klarar de i alla fal utan problem.
Christer.

zon 2-3 med . har samma härdighet som tulpanträdet .
Jan Lindgren
Hej!
Pawpaw är som äpplen. Ska man ha goda och härdiga plantor så får man välja rätt sort. Jag har beställt frön från USA. Fröna ska vara från namnsorter så chansen är lite större att det blir bra frukt men annars så blir det ympunderlag. Den stora vinsten med pawpaw är att fröna är lite narkotiska. Jag ska stå på Mårtenstorget i Malmö och sälja pawpaw. Jag har tänkt mig en stor skylt där det står:[/size]Varning!!! Ät ej fröna. De är narkotiska![size="1"] Jag tror att det är en bra affärside.
MVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
CITAT (Jan Lindgren @ 18-12-2007, 19:13) *
Hej!
Pawpaw är som äpplen. Ska man ha goda och härdiga plantor så får man välja rätt sort. Jag har beställt frön från USA. Fröna ska vara från namnsorter så chansen är lite större att det blir bra frukt men annars så blir det ympunderlag. Den stora vinsten med pawpaw är att fröna är lite narkotiska. Jag ska stå på Mårtenstorget i Malmö och sälja pawpaw. Jag har tänkt mig en stor skylt där det står:[/size]Varning!!! Ät ej fröna. De är narkotiska![size="1"] Jag tror att det är en bra affärside.
MVH
Jan Lindgren

Då säljs de nog innan du hinner blinka laugh.gif
Christer.

CITAT (flaxss @ 18-12-2007, 18:35) *
men pawpaw är ett annat namn för papaya i engelskan . men i svenska är pawpaw asiminia
zon 2-3 med . har samma härdighet som tulpanträdet .

är det någon som faktiskt odlar den i zon 2-3? Eller utgår du från amerika? Skulle så gärna ha ett par i trädgården, men hos mig är det allt för tufft för dem. Mina bästa platser är upptagna av bl.a. nektarinen.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 18-12-2007, 20:16) *
är det någon som faktiskt odlar den i zon 2-3? Eller utgår du från amerika? Skulle så gärna ha ett par i trädgården, men hos mig är det allt för tufft för dem. Mina bästa platser är upptagna av bl.a. nektarinen.
Christer.

nej JAG UTGÅR inte från Amerika . tyvärr hade du hoppas på det då?*obs ironi*, den tål väl ner till -30c -35c i usa eller nåt ,, vem vet ??

sällan zon 2 får -30c under normala vintrar jag själv har aldrig upplevt det på 19år . skyddat läge i zon 3 borde den med klara då tulpanträd klara sig i zon 3 skyddat . som jag skrev den har samma härdighet som tulpanträdet , och pawpaw har samma krav som tulpanträdet har i Sverige , så där tulpanträdet funkar bra och utvecklas till träd kommer även pawpaw att trivas .
Christer i Falköping
Nä, jag hoppades att någon verkligen odlade den i såpass höga zoner tongue.gif
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 19-12-2007, 18:04) *
Nä, jag hoppades att någon verkligen odlade den i såpass höga zoner tongue.gif
Christer.

en del verkar sätta in mig i ett fack där jag alltid *tar* min erfarenhet av usa . men så är det kanske inte man blir ju lite trött när marias,dig m.f. som säger det alltid mer eller mindre , du kankse är mindre vem vet . men men smile.gif smile.gif (ironi igen kankse ) , man kan faktiskt hitta mycket mat nyttig info från utländska sidor i annat än härdighet ,, eller hur det tycker du väl själv ? , men nu pratar vi inte mer om det . pawpaw är intressantare eller hur ?

som jag skrev där tulpanträd växer och trivs kan du även plantera detta träd pawepaw , som du själv skrev blir inte frukterna lika goda här som i sin naturliga miljö . tulpanträd och pawpaw växer i naturen i liknade områden/klimat och kräver samma krav i Sverige . så vet du där tulpanträd växer bra vet du också att där växer pawpaw bra . smile.gif
Jan Lindgren
Hej!
Jag har köpt tre plantor pawpaw från Tyskland. Sätter ut dem i vår i zon 3. Sedan får vi se om de är härdiga.
MVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
Som du skriver Linus, man får reda på mycket matnyttigt även från andra ställen. Men det underlättar alltid om det finns någon i närheten som har erfarenheter av just det man är intresserad av. Skall bli spännande att få reda på hur det går med Jans små plantor, plus om jag kan få tag i några egna till.
Christer.
MariaS
CITAT (Christer i Falköping @ 19-12-2007, 20:27) *
Som du skriver Linus, man får reda på mycket matnyttigt även från andra ställen. Men det underlättar alltid om det finns någon i närheten som har erfarenheter av just det man är intresserad av. Skall bli spännande att få reda på hur det går med Jans små plantor, plus om jag kan få tag i några egna till.
Christer.

Jag såg dina plantor i Tråvad. Jag var intresserad redan då. Om det är så att du hittar fler, kan du väl höra av dig innocent.gif
Christer i Falköping
Jadå. Har just frågat om han har flera plantor kvar.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon