Märta-Linnéa
Äntligen har jag hittat en arborist. Han var och tittade på våra tre fruktträd idag. På torsdag ska de beskäras. Arboristen är utbildad i England och det verkar som om han kan sina saker, men hur kan man vara säker?

Tyvärr kan jag inte vara hemma när han sågar. Jag hade helst velat vara det men då kommer det att dröja ytterligare några veckor. Vi fick inte ihop våra tider. Å andra sidan - vad kan jag göra, mer än förhindra en massaker? Jag vet inte hur man beskär fruktträd.

Det som var positivt var att han tittade mycket på trädens form. Det som var negativt var att han inte verkade veta så mycket om päronrost, som vårt päronträd drabbats av. Jag är osäker på hur mycket man kan beskära det, men han sa att päronrost "inte var så farligt". Trädet bär i och för sig mycket frukt, men bladverket är mycket glest. Grenverket är dock ganska tätt - kanske är en beskärning nödvändig?

Usch, jag är så nervös - om det blir fel kan det ju inte göras om...
anna_rispan
Kan han inte bara klippa ett träd?
Cilla
Är det träden du visat på bild här (eller har jag sammanblandat namn)?

Om päronrost kan arboristen du talat med ha både rätt och fel. Den är allvarlig när den finns spridd på många blad i kronan, och den har spritt sig upp i landet så att hela södra Sverige (söder om Sundsvall) på många håll har problem med onaturligt stor grendöd och mycket minskad fruktsättning. Många träd har måst fällas för att de antingen blivit fula av grendöd eller inte orkar bära frukt.

Att beskära ett päronträd som har päronrosten spridd i kronan och som haft det under flera år är inte vad jag skulle rekommendera. Ett träd som redan förlorar mycket bladmassa och kraft av rosten behöver behålla sin levande ved och sina blad. I övrigt behöver man öka deras tillväxt genom jordförbättring.

Också engelskutbildade arborister tänker med sekatör och såg i första hand, eftersom deras jobb sällan innebär att de jordförbättrar för träd. Och tyvärr är få engelskutbildade arborister i Sverige fruktträdskunniga. Men de är bra på många andra trädslag och de är bra på att göra klättringsjobb!

Märta-Linnéa
Nu har jag kommit tillbaka från bokmässan och arboristen har gjort sitt. Han har varit ganska försiktig beträffande päronträdet, men beskurit de andra träden mer - vilket verkligen behövdes.

Jo, det är mitt päronträd som har rost. Nu är det alltså jordförbättring som gäller. Hur och vad?

Just den här arboristen har arbetat med fruktträd på ett gods i närheten, så jag hoppas han vet vad han gör. Mitt amatöröga tycker i alla fall det ser bra - men ganska kalt - ut.
KURT
CITAT (Märta-Linnéa @ 28-09-2007, 17:02) *
Nu har jag kommit tillbaka från bokmässan och arboristen har gjort sitt. Han har varit ganska försiktig beträffande päronträdet, men beskurit de andra träden mer - vilket verkligen behövdes.

Jo, det är mitt päronträd som har rost. Nu är det alltså jordförbättring som gäller. Hur och vad?

Just den här arboristen har arbetat med fruktträd på ett gods i närheten, så jag hoppas han vet vad han gör. Mitt amatöröga tycker i alla fall det ser bra - men ganska kalt - ut.

Du kommer om inte annat att få facit redan nästa år, kommer det stora mängder vattenskott så beskars det alltför mycket! Tyvärr finns det alltför många som betraktar vattenskotten som något "naturligt", och ser dem som ett tecken på att deras beskärning ger resultat. Och sedan varje år får klippa bort stora mängder vattenskott i ett aldrig upphörande spiral.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon