Mars
Jag har blivit intresserad av Ullungarnn, Sorbus Dodong. Jag har lst om det p ntet. Det verkar vldigt fint. Jag bor i Malm och vill plantera det i min trdgrd. Det kommer att st ca 15 meter norr om tv vuxna bjrkar och 15 meter sder om vrt tvvningshus. Det r relativt ppet i de andra vderstrecken.
r det ngon som har erfarenhet av detta trd?
Kanske ngon vet var man kpa det?
Anders zon 1
Ullungrnnen r ett jttefint trd som dock blir ganska stort med tiden. Men det lter som om du har gott om utrymme s det r nog inget problem. Det r vldigt lttodlat, friskt, tl blst bra och har inga srskilda krav p jorden. Lget du beskriver lter bra, mjligen kan det bli lite smre hstfrger p ullungrnnen om bjrkarna skuggar mycket. De flesta ngorlunda vlsorterade plantskolor brukar ha Ullungrnn (finns p mnga stllen kring Malm). Frsk se till att f en mrkt e-planta - det r en garanti fr att trdet r av en viss klon (Dodong) som har srskilt goda egenskaper. Annars kan man inte alltid lita p att namnet p etiketten r korrekt. Om Ullungrnn: |http://www.websitefolder.net/eplanta/art-1.asp?id=67&iPageID=39|
Mars
Tack ska du ha.
Jag bestllde en 2 meter hg av Stora Herrestads plantskola.
Det ska bli kul! Om jag har rknat rtt s har jag planterat 29 trd tidigare p olika stllen dr jag bott men aldrig ngon Ullungrnn. Den och en vanlig skogslnn blir # 30 & 31 i oktober.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon