Jag har blivit intresserad av Ullungarönn, Sorbus Dodong. Jag har läst om det på nätet. Det verkar väldigt fint. Jag bor i Malmö och vill plantera det i min trädgård. Det kommer att stå ca 15 meter norr om två vuxna björkar och 15 meter söder om vårt tvåvåningshus. Det är relativt öppet i de andra väderstrecken.
Är det någon som har erfarenhet av detta träd?
Kanske någon vet var man köpa det?
Anders zon 1
25-09-2007, 23:40
Ullungrönnen är ett jättefint träd som dock blir ganska stort med tiden. Men det låter som om du har gott om utrymme så det är nog inget problem. Det är väldigt lättodlat, friskt, tål blåst bra och har inga särskilda krav på jorden. Låget du beskriver låter bra, möjligen kan det bli lite sämre höstfärger på ullungrönnen om björkarna skuggar mycket. De flesta någorlunda välsorterade plantskolor brukar ha Ullungrönn (finns på många ställen kring Malmö). Försök se till att få en märkt e-planta - det är en garanti för att trädet är av en viss klon (Dodong) som har särskilt goda egenskaper. Annars kan man inte alltid lita på att namnet på etiketten är korrekt. Om Ullungrönn: |http://www.websitefolder.net/eplanta/art-1.asp?id=67&iPageID=39|
Tack ska du ha.
Jag beställde en 2 meter hög av Stora Herrestads plantskola.
Det ska bli kul! Om jag har räknat rätt så har jag planterat 29 träd tidigare på olika ställen där jag bott men aldrig någon Ullungrönn. Den och en vanlig skogslönn blir # 30 & 31 i oktober.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.