ingrid fuxwall
25-09-2007, 19:42
http://good-times.webshots.com/photo/26767...095713317OeRtTkEn vän till mig har bett mig ställa frågan här och hoppas någon kan hjälpa till med namn på "busken"
ingrid
kerstin z5-6
25-09-2007, 20:42
ser ut som en slide av något slag
det är min växt - bad Ingrid om hjälp då jag inte vet hur man fixar det där med bilder!
Bilden är alldeles ny - den blommar Nu i slutet av september. Den blommade på försommarn oxå.
stammarna är ihåliga och på hösten vissnar det hela bort till ingenting och på våren kommer det nya stammar o blad och lite plantor här o där runt omkring.
Någon påstod att det var ngn slags bambu - det där med stjälkarna.
Lars-Olof Arvids
26-09-2007, 07:42
Jätteslide (Fallopia sachalinensis) skulle jag gissa på. Stjälken påminner mycket riktigt om bambu, men ingen bambu har så breda blad. De är smala och gräslika. Visst är det roligt med sådant som blommar nu i september, men tänk på att sliden kan bli hemska ogräs.
Olle
Ok - då vet jag det - tack för hjälpen - ja lite ogrästendenser finns det nog men det finns dom som är värre!
Men är det normalt at den blommar nu - har inget minne av att den gjort det tidigare - det är mycket blommor och dom är fina!
Lars-Olof Arvids
28-09-2007, 08:02
Det står faktiskt "okt-nov" i Mossbergs flora! Jag såg ett fint blommande bestånd när jag cyklade till jobbet i morse, så det är säkert normalt att den blommar nu.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.