Eva i Skåne
Min mörkröda bondpion blommade för första gången i sommar, vilken härlig intensiv färg den hade wub.gif .
Fröställningarna blev så fina så jag tog vara på en. Jag tycker den liknar en narrmössa med en pingla i var spets laugh.gif .
Finns det många frön i dem? Jag har inte velat öppna den. Kan man fröså? När i så fall? Blir det samma färg? Hur lång tid tar det innan man får en växt av det?

Jag har vita och rosa doftpioner sedan tidigare, men denna konkurerar gott med dem, trots att bondpionen inte har något doft. rolleyes.gif
Magdalena
Kan inte riktigt svara på din fråga men undrar hur länge efter plantering som din bondpion blommade? Jag har nämligen 3 doftpioner sedan tidigare och har nu i höstas planterat 6 nya som jag fick av en kompis, okänd sort.
Ti bee
Vänta tills fröställningen börjar spricka upp. Inuti finns mängder med röda "fuskfrön", mellan dessa ligger svarta riktiga frön. Ner med dem i jorden, bums! Strö fint grus över. Vattna. I skuggan. Sedan vänta, kan ta ett år, eller mer, innan något kommer upp.
Lycka till!
Måste rusa, därför lite hastigt inlägg! laugh.gif smile.gif

Ah, just det, avkomman blir troligen inte alls lik sin förälder. Troligen varken till färgen eller formen (fylld eller så).
Eva i Skåne
Tack för svaren smile.gif

Blir de inte likadana och det ska ta så lång tid sad.gif unsure.gif . Nja, då tror jag inte jag har tålamod. Det var ju just utseendet jag tycker så mycket om. Då får jag försöka dela plantan om några år istället.

Magdalena. Jag har för mig att det är normalt att det tar några år innan nysatta pioner blommar. Detta är tredje sommaren denna står i min rabatt och första gången den blommar.
Betty
Denna skönhet fick jag vänta fyra år på efter en flyttning innan den behagade blomma nu i sommar. det kom tre underbart doftande blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon